Kad se Dunavom dolazi u Smederevo iz pravca Beograda, već kod Stare Železare (ex Sartid iz 1913. godine) na 1118 kilometru, vidi se neki objekat, koji se nadvija nad Dunavom. To je prva Železarina dizalica (kran) iz prošlog, XX veka, izgarađena 1922. godine koja je, svojom monumentalnošću, na neki svoj način, simbol Smedereva.
Sa druge strane, ako se Dunavom dolazi u Smederevo iz pravca Kostolca, nešto ispred Kovinskog mosta na 1112 kilometru, vide ponovo neki objekti, koji se takođe nadvijaju nad Dunavom. To su dve moderne dizalice (kranovi) iz ovog, XXI veka, izgrađene 2004. godine, i one su takođe Železarine dizalice. One se nalaze u Novoj luci, a već neko vreme i one takođe, predstavljaju izvestan simbol Smedereva.
U samom gradu na Pristaništu, odnosno u Staroj Luci, nalazile su se, a neke se i danas nalaze, dizalice koje upotpunjavaju sliku Smedereva, kada se pored njega prolazi Dunavom.
Dizalice se mogu definisati kao sredstva sa cikličnim dejstvom namenjena pretovaru (transportu) rasute i komadne robe u okviru ograničenog radnog prostora, koji je određen konstruktivnim karakteristikama dizalice. Pri radu dizalica u realizaciji pretovarnog procesa dominantne su operacije podizanja i spuštanja tereta (LO-LO).
Dizalice se klasifikuju prema različitim kriterijumima, a za izbor pretovarne tehnologije, odnosno projektovanje pretovarnih procesa najcelishodnija je klasifikacija prema vrsti pogona i konstrukciji.
Prema vrsti pogona dizalice se razvrstavaju u dve grupe: sa električnim i SUS motorima.
Dizalice sa električnim pogonom se po pravilu kreću po šinama, dok dizalice sa pogonom preko SUS motora imaju noseći ram i pogonski sistem sličan drumskom vozilu. Prema konstruktivnom obliku dizalice se mogu klasifikovati u više grupa: konzolne, građevinske (toranjske), mostne, ramne, portalne, poluportalne, auto dizalice, koturače, čekrci, ručne dizalice,…
Sa aspekta realizacije logističkih procesa najznačajnije su sledeće tri grupe konstrukcija: mostne, ramne i lučke – portalne.
Portalne lučke dizalice su jedan od najstarijih konstruktivnih oblika dizaličnih postrojenja, čije je uvođenje započelo još na početku ovog veka. One se sastoje od prostornog krutog rama (portala) i obrtne nadgradnje sa pokretnom strelom. Portal se izvodi sa tri i četiri noge. Kod lakih dizalica statički određenih, portal je obično sa tri noge, dok se kod mailih raspona portala (6 m) i velike nosivosti portali grade sa četiri noge. Ovaj oblik dizalice se pokazao kao veoma pogodan za pretovar komadne i rasute robe u rečnim i pomorskim lukama.
Portalne dizalice često premošćavaju saobraćajnu površinu po kojima se kreću kopnena prevozna sredstva (drumska i železnička), tako da se proces direktnog pretovara realizuje cikličnim ponavljanjem promene dohvata strele dizalice i rotacije obrtne nadgradnje, a kod indirektnog pretovara roba se odlaže na doku ili prihvata prikolicama i traktorima i odvozi u skladišta.
Dunavske dizalice
1. Kran – dizalica u Sartidu 1913. (Stara Železara)
Isporučilac: Austrija
Nosivost: 50 t / 70 t
Pogon: kuka, grajfer
Raspon: 38 m
Brzina: 80 m/mim- bez tereta i 55 m/mim- sa teretom
Visina dizanja: 16m (18,25 m)
Godina izgradnje: 1922.god. zbog brodogradilišta, a obnovljena 1937.god. zbog SM peći
2. Parna dizalica na Velikom keju
Isporučilac: Nemačka
Nosivost: 30 t
Pogon: kuka, grajfer
Raspon: 20 m
Brzina: 30 m/min
Dohvat kuke: 15 m
Godina izgradnje : 1932.god. za potrebe Silosa i Sartida
3. I Elektro dizalica GANZ – sa dugačkom strelom
Isporučilac: MTB GANZ Budimpešta, Mađarska
Nosivost: 50 t
Pogon: kuka, grajfer
Raspon: 10,5 m
Brzina: 35 m/min
Dohvat kuke: 30 m
Godina izgradnje: 1959.god.
4. II Elektro dizalica GANZ – sa „nosom“
Isporučilac: MTB GANZ Budimpešta, Mađarska
Nosivost: 50 t i 60 t
Pogon: kuka, grajfer
Raspon: 10,5 m
Brzina: 70 m/min
Dohvat kuke: min 8 m, max 30 m
Godina izgradnje: 1972.god.
5. III Elektro dizalica GANZ – Trenutno jedina aktivna
Isporučilac: MTB GANZ Budimpešta, Mađarska
Nosivost: 50 t i 60 t
Pogon: kuka, grajfer
Raspon: 10,5 m
Brzina: 70 m/min
Dohvat kuke: min 8 m, max 30 m
Godina izgradnje: 1973.god.
Postojeća III Elektro dizalica GANZ u Staroj luci na Dunavu namontirana je 1973/74. godine. Prema dokumentaciji na nemačkom i superviziji mađarskih stručnjaka iz firme GANZ, montažu su sproveli radnici Železare, odnosno ex Metalurškog Konbinata Smederevo. U okviru tadašnje fabrike postojala je Radna jedinica „Montaža“, u kojoj su bili zaposleni iskusni majstori. To su bili ljudi koji su proveli po 3 meseca u inostranstvu na obuci (speijalizaciji) za rad u budućim pogonima Železare koje je trabalo izgraditi.
Ovo je bila prilika i mudar potez rukovodstava da iskusni majstori, ali i novo primljeni radnici, budu angažovani na montaži objekata, pogona i postrojenja na kojima će kasnije, kada počne redovna proizvodnja, raditi na održavanju istih.
Tehnička priprema dokumentacije, opreme i delova obavljeno je u okviru same fabrike u Radincu, a onda se pristupilo fizičkoj predmontaži podsklopova, sklopova i finalnoj montaži dizalice. Rukovodilac RJ „Montaža“, odnosno direktor, bio je Dobrivoje Marković Doba, dipl. maš.inženjer, a tehničku pripremu montaže obavio je Nikola Tasić Cale, dipl.maš.inženjer, dok je direktnu montažu sprovodio i izvodio Maćaš Lazar Maki, vkv mašinbravar. Po oceni supervizora, mađarskih inženjera iz GANZ-a, montaža je obavljena stručno i kvalitetno. Dokaz za to je i današnje postojanje i rad te dizalice.
6. Auto dizalica AG – 80 Mp, na Velikom keju
Isporučilac: Italgry-Leco -Italija
Nosivost: 60 t
Pogon: C-kuka, grajfer, klešta
Brzina: 6 m/mim
Dohvat kuke: 27,45 m
Godina izgradnje: 1970. god.
7. Auto dizalica P&H 127, na Malom keju
Isporučilac: Harnichfeger- USA
Nosivost: 30 t
Pogon: C- kuka, grajfer, klešta
Dohvat strele: 3,6 m
Visina strele: 82.3/110 m
Brzina: 6 m/min
Godina izgradnje:1978.god.
Nova Smederevska luka
8. Elektro dizalica GANZ- Danubius 1
Isporučilac: DARUK-f.t.- Mađarska
Nosivost: 16/27, 5 t
Pogon: kuka, grajfer
Dohvat kuke: 33/21 m
Godina izgradnje: 2004.god.
9. Elektro dizalica GANZ- Danubius 2
Isporučilac: DARUK- f.t.- Mađarska
Nosivost: 16/27, 5 t
Pogon: kuka, grajfer
Dohvat kuke: 33/21 m
Godina izgradnje: 2004.god.
Protivtegovi za dizalice u Staroj luci
Zbog opasnosti od prevrtanja dizalice, a i zbog njenog balansa sa podignutim teretom, na njih se u vreme tadašnje tehnike i tehnologje, na suprotnoj strani od strele za dizanje tereta, postavljao protivteg.
1.Za Parnu dizalicu na Pristaništu na Dunavu – biže Silosu, kao protivteg, iskorišćeni su prirodni elementi. U ovom slučaju to su bila 2 poveća kamena bloka u obliku prizme, koja su bila smeštena u zadnjem donjem delu nosećeg postolja dizalice. Naravno, njihova veličina, tj. težina bila je određena preme najvećem mogućem teretu, koji je dizalica trebala da podiže, a da ne dođe do prevrtanja. Dakle, oni su bili učvrćeni na postolju i služlili su kao balans (ravnoteža) podignutom teretu. Ta 2 kamena su ostala kao jedini svedoci postojanja Parane dizalice na Velikom keju, nakon njenog demontiranja i uklanjanja. Oni se i danas mogu videti u bašti kafića „Francuska kapa“.
Protivteg Parne dizalice
Druga dizalica sa protivtegom je bila I Električna dizalica na Pristaništu na Dunavu – bliže Tvrđavi. To je bila dizalica mađarske proizvodnje – firma GANZ. I ona je, na suprotnoj strani od strele za dizanje tereta, imala popostavljen protivteg. Zbog veće nosivosti ova dizalica je imala i poveći protivteg. Ovaj protivteg je prizmatičnog oblika, a izliven je od betona i izvesne čelične konstrukcije. Nakon demontiranja i uklanjanaja dizalice ostao je njen protivteg da svedoči o postojanju te dizalice. Posetioci Smedereva, šetači pored Dunava, mogu da ga vide svakog dana, jer se on nalazi na Velikom keju ispred posečene stare topole i trajno postavljenog brodskog lengera.
Protivteg I Elektro dizalice GANZ
Nikola Tasić Cale
Izvor: SDCafe