Home InfoNaše priče Razvoj industrije u Smederevu, treći deo: Državna železnička radionica – „Heroj Srba“

Razvoj industrije u Smederevu, treći deo: Državna železnička radionica – „Heroj Srba“

by redakcija1

Državna železnička radionica osnovana je 1916/1917. godine kao „Državna železnička radionica  za popravku vagona“ i nalazila se negde oko Silosa. Na mestu gde je danas, od 1926. godine, fabrika je dobila ime „Radionica za popravku železničkih vagona“.

Državnu železničku glavnu radionicu osnovali još Nemci 1916/1971. godine tokom okupacije Srbije. Njima je to bila pogodna lokacija zbog trajektne veze sa Kovinom, koju su uglavnom oni koristili.

Posle Prvog svetskog rata tu radionicu su preuzele Državne železnice i koristile za popravku vagona.

„Sartid“ je bio privatna kompanija, a radionicu za popravku železničkih vozila su podigli posle Prvog svetskog rata zbog velike potrebe za popravkama vagona.

„Sartid“ je prestao sa tim programom negde oko 1930. godine. Nakon obimnih nabavki na račun reparacija i osposobljavanja svojih radionica, JDŽ više nije imao potrebe za većim brojem popravaki po privatnim fabrikama. Uz to je došla i poznata svetska ekonomska kriza, pa je rukovodstvo „Sartida“ odlučilo da napusti taj posao.

Možda je tada „Sartid“ neku opremu (ali samo za vagone) prodao Državnoj radionici Smederevo, ali sigurno to nije bilo sve, jer je ovo novo preduzeće do tada uveliko popravljalo veliki broj vagona.

 

Posle  Drugog svetskog rata, od 1946. godine, fabrika je poslovala pod imenom „Heroj Srba“, kada je radila popravke teretnih i putničkih vagona. Inače, ona je nastala nakon Prvog svetskog rata po prestanku popravke šinskih vozila u „Sartidu“.

U 60-tim godinama prošlog veka fabrika „Heroj Srba“ je izrasla u najvećeg remontera na prostoru bivše Jugoslavije.

Do današnjeg dana na teritoriji Balkana i Južne Evrope ne postoji firma sa tolikom tradicijom boljom i večom infrastrukturom kada je u pitanju proizvodnja i remont svih vrsta šinskih vozila.

Godine 1975. republička i opštinska vlast su donele odluku, da na prostoru zatrpane žive reke Jezave u oba korita, izvede proširenje i izgradnja novog dela „Heroj Srba“ koje je uspešno završeno 1980. godine.

Kada je fabrika „Heroj Srba“ prešla u vlasništvo ŽTP Beograd 1994. godine, ona je dobila i novo ime „Želvoz“.

Agencija za privatizaciju je fabriku „Želvoz“, 2007. godine, prodala rumunskoj kompaniji  „Grampet & Remar“, da bi 2011. godine poništila ugovor. Danas „Želvoz 026 “doo posluje kao privatna kompanija.

Inače, kroz svoje postojanje preduzeće „Heroj Srba“ je više puta menjala vlasnike i nazive:

1) Državna železnička radionica za popravku vagona, 1916. g.

2) Fabrika za popravku teretnih i putničkih vagona „Heroj Srba“, 1946.g.

3) Želvoz doo je u okviru ŽTP Beograd, 1994. g.

4) Želvoz je u vlasništvu kompanije „Grampet & Remar“, 2007. g.

5) Kompanija Želvoz 026 doo je privatizovana, 2017. g.

 

Autor,

Nikola Tasić Cale,d

Dipl.maš.inženjer u penziji

Slične vesti

Leave a Comment

error: Sadržaj je zaštićen !!