Erotske scene koje su ponekad graničile s pornografijom dobrim delom obeležile su zlatno doba bivše jugoslovenske kinematografije.
Oni koji su ih gledali verovatno će odmah pomisliti na filmove „Otac na službenom putu“, „Varljivo leto“, „Sjećaš li se Doli Bel“… kao i na glumce poput Mire Furlan, Nede Arnerić, Mirjane Karanović, Slavka Štimca, Mikija Manojlovića, piše Dnevni avaz.
Veštačka fama
Bez obzira na erotske scene u prirodi, podrumu, vozu ili na tavanu, pre svega reč je o filmovima s kultnim statusom, koji podrazumevaju izvrstan scenario, genijalna rediteljska rešenja i, možda, u prvom redu glumačke gigante.
Glumac Slavko Štimac ostaće upamćen u najmanje tri upečatljive scene seksa i to u ostvarenjima „Ko to tamo peva“, „Sjećaš li se Doli Bel“ i „Varljivo leto '68“.
„Imao sam te izrazito ljubavne scene, koje su komplikovane za snimanje. U suštini, to je čisti profesionalizam. Sve je drugačije nego što izgleda na platnu. Meni je najbitnije ono što je cela filmska priča, kao što je u filmu 'Ko to tamo peva', koji ima univerzalan humor i univerzalnu komunikativnost“, kazao je Štimac u telefonskom razgovoru za Avaz, a na pitanje da li bi opet pristao da bude do projekata koji naglašavaju erotičnost, odgovorio je da „zavisi od toga kakav je film“.
Upravo u filmu „Ko to tamo peva“ Slobodana Šijana, koji će ostati upamćen po replici „I tata bi, sine“, partnerku Štimcu odigrala je jedna od najpopularnijih glumica na ovom prostoru Neda Arnerić, poznata kao seks simbol sedamdesetih i osamdesetih godina.
Ona kaže da ni danas, iako ima 61 godinu, ne bi izbegavala uloge koje zahtevaju golotinju i eksplicitnost. Navodi da bi rado igrala lik babe od 70 godina koja se zaljubi u mladića od 20, jer bi to, prema njenim rečima, bila neka luda komedija.
„U tom kontekstu nemam ništa protiv, mislim da je potpuno veštački stvorena fama u vezi sa scenom u 'Ko to tamo peva'. To je antologijska ljubavna scena u istoriji filma. To je genijalno ostvarenje. Inače, u svom poslu sve treba da znamo i da profesionalno odradimo“, navela je Arnerić.
Prekrasna uloga
I bosanska glumica Jasna Ornela Beri imala je sličnih scena u svojoj karijeri. Kako kaže, više uloga koje su nosile i scene seksa dobijala je kada je bila mlađa.
„Prvu filmsku ulogu koju sam odbila, a zbog čega se sada kajem, trebalo je da imam u filmu reditelja Ivice Matića za ostvarenje ‘Žena s krajolikom’. Imala sam 19 godina, ali ulogu sam odbila jer nisam želela da počnem tako karijeru“, kazala je Beri. Glumica kaže da je nekoliko godina odbijala te vrste uloga, ali da je na kraju shvatila da je reditelji vide kao fatalnu ženu. „Činjenica je da se na filmu nikad nisam skinula niti snimala eksplicitne scene ako nisu bile opravdane, dakle ne golotinja zbog golotinje“, kazala je Beri te dodala da, kada se snimaju eksplicitne scene, na setu ostane samo dio ekipe koji mora, jer niko se ne oseća prijatno.
Sjećaš li se Doli Bel?
Kultno ostvarenje „Sjećaš li se Doli Bel“ reditelja Emira Kusturice, rađeno prema scenariju Abdulaha Sidrana, ostaće, između ostalog, upamćeno po sceni seksa Slavka Štimca i Ljiljane Blagojević na tavanu. Reč je o suptilnoj priči iz sarajevske čaršije, o prvoj tajnoj ljubavi i erotskim maštanjima u tavanskoj tami.
Mesi, mesi, neće ništa da ti škodi
Slavko Štimac glumio je maturanta Petra u filmu Gorana Paskaljevića "Varljivo leto '68". Petar se zaljubljuje naizmenično i istovremeno u više žena, uglavnom onih zrelih i udatih: apotekarku, pekarku, bibliotekarku, u obe kćerke predsednika suda, profesorku sociologije… Najpopularnija je scena ljubavne igre s Jagodinkom Simonović. Tada Danilo Bata Stojković izgovara kultnu rečenicu: "Mesi, mesi, neće ništa da ti škodi."
Komunizam je ostavio prostor za golo telo i seks
Proslavljeni reditelj Lordan Zafranović autor je filma „Okupacija u 26 slika“, koji je izazvao brojne polemike i dugo bio na crnoj listi zbog političkih, estetskih, odnosno seksualnih kontroverzi. Hrvatska antiratna drama iz 1978. godine ipak je nominovana za „Zlatnu palmu“ u Kanu i osvojila je „Veliku zlatnu arenu“ u Puli.
Reditelj Zafranović, koji živi u Pragu, kazao je za Avaz, prisećajući se vremena u kojem je stasalo njegovo delo, da je "Okupacija…" slobodan film rađen prema dokumentaciji tog doba u Dubrovniku.
„Golo telo postoji od Adama i Eve, u slikarstvu, od praveka do danas. Pogledajte samo renesansne velike slikare. Golo telo žena i muškaraca išlo je paralelno s dogmatskim svetim slikama. Tako je i kod nas, u doba religije komunizma, ostavljen slobodan prostor za golo telo i seks. Mi slobodni filmaši ubacili smo svoje vizije u taj prostor osvajajući tako slobodu i za dogmatski zaštićene teme. Odatle razne zabrane, polemike i osude pojedinih filmova i njihovih autora“, kazao je Zafranović.
Otkrio je i da se u filmu „Moć ljubavi" koji sprema za češku televiziju neće skrivati ništa.
„Kažu da će ga prikazati negde posle ponoći. Vidite te zabrane, a deca danas na internetu gledaju sasvim slobodno tvrde porno-filmove, a roditelji šize kao da oni nisu u tim godinama to gledali na nekim tajnim seansama“, dodao je reditelj.
Šta to radiš, kume
Slobodan Šijan reditelj je filma bez premca „Maratonci trče počasni krug“. Bora Todorović (Đenka) i Jelisaveta Seka Sablić (Kristina) akteri su ljubavne scene na otvorenom koja se, između ostalog, pamti i po dijalogu između Mirka (Bogdana Diklića) i Đenke:
– Šta to radiš, kume?
– Vežbamo za film. I ti ćeš ovako.
„Lepota poroka“
Film „Lepota poroka“ (1986.) reditelja Živka Nikolića bavi se sudarom civilizacija i običaja tradicionalne crnogorske porodice koja živi negde na kamenjaru i one primorske koja je usled vala turizma zauzela potpuno suprotne stavove.
U filmu igraju Mira Furlan, Milutin Mima Karadžić, Petar Božović… Ostaće upamćen po scenama izuzetno erotskog naboja nastalim na Crnogorskom primorju.
Izvor: Dnevni Avaz