Home InfoHronika Brod potonuo zbog nemara nadležnih uprave za bezbednost plovidbe?

Brod potonuo zbog nemara nadležnih uprave za bezbednost plovidbe?

redakcija

Za tačno mesec dana navršava se četiri godine od potonuća samohodnog teretnjaka Beograd X“ koji je sa dva člana posade potonuo na dve stotine metara od smederevske obale, kod ušća Jezave u Dunav.
Za ovu plovidbenu nesreću, makar pred pravosudnim organima, zvanično krivaca nema. Odbačeno je nekoliko krivičnih prijava porodica nastradalih – zapovednika broda Milana Brzakovića, čije telo još nije nađeno i mašiniste Nikole Kosovca, čije je telo pronađeno četiri dana posle nesreće.
Uviđaj resornog Ministarstva nije dao zaključak šta je uzrok potonuća broda preduzeća PIM „ Ivan Milutnović“, a veštačenje urađeno četiri meseca nakon nesreće, na zahtev smederevskog tužilaštva, dalo je tek nejasnu ocenu da je svemu kriv „zamor materijala“.
Uprkos tvrdnjama porodica nastradalih, ali i Udurženja profesionalnih lađara Srbije, koje je obavilo svoju istragu, da je brod bio u lošem stanju, i da nije smeo da dobije dozvolu za plovidbu, slučaj je ostao zatvoren za državne organe.
Sve do nedavno, kada je Više javno tužilaštvo u Beogradu, posle nove krivične prijave porodice Brzaković, naložilo i novo veštačenje. Iz njega se može videti da je brod imao „prskotinu„ na koritu pre nego što je krenuo na put, i da zbog tog oštećenja nadležni nisu smeli da izdaju dozvolu za plovidbu.
Postupak pre ovim tužilaštvom traje, i očekuje se epilog, odnosno hoće li neko biti pozvan na odgovornost zbog propusta koji su doveli do stradanja posade.

Ovim povodom oglasilo se i Udruženje profesionalnih lađara Srbije saopštenjem koje prenosimo.

Samohodni teretnjak Beograd 10 je potonuo u okolini Smedereva 02.11.2016. godine. U toj tragediji su dva člana posade izgubile život, zapovednik Milan Brzaković i upravitelj mašine Nikola Kosovac. Od pogibije do današnjeg dana nije bilo odgovornih za ovu plovidbenu nesreću. Prvobitni izveštaj Sudskog veštaka je izazvao čak i odbacivanje tužbe porodice stradalih 2019. godine. Da podsetimo, nakon samog potonuća mediji i nadležni organi su davali razne verzije događaja, od prvobitnog optuživanja posade za pijanstvo i nemar pa do krajnjeg nalaza da je za potonuće odgovoran “zamor materijala”.

Mi smo se, kao Udruženje profesionalnih lađara Srbije u saradnji sa porodicam stradalih članova posade, oglasili po ovom pitanju sa našom analizom i tumačenjem nemilog događaja, naglašavajući da brod ne može da bude star već samo ispravan ili neispravan. Od prvog dana naša pažnja je usmerena na loše održavanje i na, po našem mišljenju, loše odrađen pregled broda od strane Uprave za utvrđivanje sposobnosti brodova za plovidbu, te olakom izdavanju dozvole za plovidbu.

Nakon četiri godine naloženo je ponovno veštačenje tj. Mišljenje za dopunski nalaz (U prilogu teksta). Isti sudski veštak je odradio veštačenje, ovaj put odgovarajući na jasno definisana pitanja. U ovom ponovljenom veštačenju se jasno vide propusti na koje smo i mi od početka ukazivali.

Ovi novonastali momenti u istrazi otvaraju mogućnost za pokretanje tužbe protiv odgovornih lica za ovaj nemili događaj te konačnom razrešenju ove tragedije, kako bi se ovakve i slične nezgode u budućnosti izbegle.

Za istrajnost da se ovaj slučaj do kraja iznese i dočeka pravdu zahvaljujemo se pre svega porodicama stradalih, svim članovima UPLS na svestranom trudu i zalaganju kao i novinarki Večernjih novosti iz Smedereva, gospođi Jeleni Ilić koja je od prvog dana profesionalno izveštavala o ovom slučaju.

Zbog onih koji su plovili, onih koji plove i onih koji se sa plovidbe nikada neće vratiti…

Upravni odbor UPLS 

0 komentara
0

Slične vesti

Ostavi komentar

error: Sadržaj je zaštićen !!