Home InfoEkologija Fer raspodela u čeličnom prijateljstvu

Fer raspodela u čeličnom prijateljstvu

by Redakcija

Smederevski Pokret Tvrđava nastavlja aktivnosti u okviru projekta “Podizanje prašine” koji, između ostalog, predviđa i sakupljnje zvaničnih informacija o svemu što ima veze sa industrijskim, tačnije zagađenjem vazduha i životne sredine od strane železare.

Sudeći prema odgovoru koji su Pokretu Tvrđava dostavile službe Grada Smedereva, kompanija HBIS u lokalni budžet uplaćuje porez na imovinu, taksu za isticanje firme na poslovnom prostoru i ono najvažnije, ili bi bar tako trebalo da bude – naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine.

Naravno da devastacija prirode, zemljišta, reka, čitavog okruženja, zagađivanje vazduha čime se trajno narušava zdravlje ljudi nemaju cenu niti je moguće na taj način pristupiti ovom pitanju, ali ono što se poslednje tri godine dešava nedopustivo je i neshvatljivo jer se nameće zaključak da je gradska vlast odlučila da nagradi zagađivača. U godini u kojoj je Radinac bio na prvom mestu u Srbiji sa 148 dana prekoračenja dozvoljenih graničnih vrednosti suspendovanih čestica, , zagađivač, ne samo da nije platio sumu približnu ranijim ili veću s obzirom na pomenuti nedvosmisleni dokaz realnog stanja, nego je naknada za zagađenje sa 17 miliona u 2019. smanjena na svega 985.000 dinara u 2020.godini! Da ne pominjemo da je u 2018. po istom osnovu inkasiran 71 milion dinara uplate od strane HBIS-a. Skoro million dinara uplaćeno je, očigledno po “istoj tarifi” i u celoj 2021. a slično će biti i u tekućoj godini sudeći prema podatku da su do 25. jula uplaćene 583 hiljade dinara. Dakle, 583 000 dinara na ime toga što su Radinac, Vranovo i Ralja već do sada imali 70 dana prekoračenja spram zakonski “dozvoljenih” 35!? A godina još teče i ta brojka će nastaviti da raste. Bar smo saznali – dan trovanja svih nas košta manje – više 8000 dinara.

U iole ozbiljnom društvu, ekološka taksa po sistemu “zagađivač plaća” nije i ne može biti odšteta jer se na zdravlje ljudi ne može staviti cena, ali je značajna kao izvor prihoda kojima se znatno može uticati na smanjenje zagađenja i posledice koje ono ima, naravno, uz obavezu i samih kompanija da, osim tih iznosa koje izdvajaju za budžete lokalnih zajednica, takođe i neprekidno ulažu u opremu u svojim pogonima za zaštitu životne sredine. Ukratko – taj novac treba da služi sprovođenju niza mera i konkretnih programa za smanjenje negativnih posledica zagađenja, ali ako jedna od najvećih kompanija u Srbiji, najveći izvoznik čije se sume profita i izvoza neprekidno pojavljuju u medijskim hvalospevima, dobije dozvolu da na ime uništavanja prirode i našeg zdravlja isplaćuje, za pojmove njenog poslovanja, mizernu sumu, onda je poruka koja se šalje Smederevcima i Smederevkama upravo onakva na kakvu samo samo i navikli od strane odgovornih u HBIS-u – ponižavajuća.

Ko je, zašto, kako i po kom osnovu kompaniji 17 puta u odnosu na 2019, a 70 puta u odnosu na 2018. smanjio obaveze i namete, saznaćemo, ali to ne menja činjenicu da u Smederevu, Radincu, Vranovu i Ralji, od železare ostaje samo ono najgore, ono što prlja i truje, dok novac, profit i ulagnja u neki čoveka mnogo dostojniji život i okruženje, očigledno imaju neke druge tokove. Nama – prašina, teški metali, kancer, kadiovaskularne bolesti, astma, nerazjašnjene respitarorne alergije kod dece i kožna oboljenja, zatrovan vazduh, kontaminirana zemlja, vode “obogaćene” celim periodnim sistemom raznoraznih hemijskih  elemanata, a privatnoj, stranoj kompaniji – profit. Fer raspodela u čeličnom prijateljstvu.

 

Ovaj tekst je nastao u okviru projekta “Podizanje prašine” koji Pokret Tvrđava realizuje uz podršku organizacije Crta i partnera. Stavovi izneti u tekstu predstavljaju isključivo stavove Pokreta Tvrđava.

#GrađaniImajuMoć      

Slične vesti

3 comments

Milos 10.09.2022 - 03:07

Zanima me koliko na godišnjem nivou za grad Beograd i za grad Smederevo RAZLIKA u budzetu.Zanima me zasto se ne ulaze u nas grad Smederevo iz budžeta dok u Beogradu se dozu zgrade na svakom ćosku.Zanima me zasto Jos nemamo pristanište za kruzere zanima me zasto se ne ulaze u tvrđavi i sredjuje ostale kule.Zanima me zasto se ne ulaze u puteve vec se samo krpe rupe do sledeće zime.Zanima me dokle mislite ovako da rukovodite gradom samim time i narodom koji zivi i u nadi bice bolje.

Reply
NIKOLA TASIĆ CALE 11.09.2022 - 07:05

Iz članka se zaključuje da je ovo u suštini ne fer raspodela u „čeličnom prijateljstvu“. Pošto sam radio i gradio pogone i postrijenja Železare, dobro poznajem tehniku i tehnologiju. Ovde dajem svoj stav kao član Pokreta Tvrđava. Metalurgija je u suštini prljava trhnologija, ali ona mora da postoji u svakoj ozbiljnoj državi. Ova i ovakva Železara je najveći izvoznik u Srbiji već 5-6 godina i to je odlično. Ono što ne valja i o čemu, i država i vlasnik moraju da povedu računa jeste, mnogo veće ulaganje (više para i obzira) u projekte za očuvanje životne sredine, odn. u ekologiju. Jedno je sigurno; žitelji Radinca, Vranova, Ralje i naravno, Smedereva treba da imaju čiste vazduh i vodu i zdravu atmosferu u okolišu.

Reply
PovuciMeZaRucnu 12.09.2022 - 00:01

He, he, prijatelju. Mnogo toga te zanima. Ali na jedno pitanje mogu da ti odgovorim. Pristaniste za kruzere nemamo jer je nepotrebno. Iz kog razloga bi neki kruzer pristao u selu Smederevu?

Reply

Leave a Comment

error: Sadržaj je zaštićen !!