Fabrika šinskih vozila „Goša”, u stečaju četvrti put, oglašena je za prodaju, a na licitaciji održanoj u petak javila su se dva ponuđača: MIN „Lokomotiva” iz Niša s ponudom od 65 miliona dinara (oko 500.000 evra) i „Želvoz 026” iz Smedereva, koji je ponudio duplo više – milion evra, potvrdio je za „Politiku” Aca Mitić, stečajni upravnik. Procenjena vrednost nekadašnjeg giganta nešto je veća od 514 miliona dinara, a kako su obe ponude manje od 50 odsto procenjene vrednosti, saglasnost za prodaju mora dati odbor poverilaca koji će o tome odlučivati u četvrtak, 24. oktobra.
Ako bi bila prihvaćena ponuda smederevske firme, stečajni postupak bi bio obustavljen, osim na stečajnoj masi, a „Goša” bi, nada se stečajni upravnik, dobila šansu da radnike vrate u fabriku i ponovo pokrene proizvodnju šinskih vozila. Ipak, kupca zakon na to ne obavezuje, te i nema garancija da će do toga doći, bez obzira na ono šta u postupku prodaje obećava potencijalni vlasnik.
– U stečajnom postupku kupac imovinu kupuje bez ikakvih tereta i obaveza i s njom može da radi šta hoće. Ali u slučaju „Goše”, koja ima stogodišnju tradiciju, opremu i iskusnu radnu snagu, svaka promena delatnosti bila bi neracionalna i ne bi bila u interesu kupca, opštine Smederevska Palanka, a ni države, koja bi time izgubila jedinog proizvođača i remontera putničkih vagona. Mislim da bi „Želvoz 026”, s obzirom na to da u Smederevu obavlja sličnu delatnost, najverovatnije nastavio proizvodnju u „Goši” – kaže Aca Mitić.
„Želvoz 026” je ćerka firma kompanije „Viktori solušens” iz Beograda, registrovane za nespecijalizovanu trgovinu na veliko, koja je sredinom 2017. godine kupila i nekadašnjeg smederevskog remontera „Želvoz”, takođe iz stečaja. Ta firma je za kupovinu palanačke „Goše” bila zainteresovana i krajem prošle godine kada je otkupila prodajnu dokumentaciju, ali nije uplatila depozit, pa je prodaja propala. Iako zvanično i nije vlasnik firme koja je kupila „Želvoz”, ni njene ćerke firme, Smederevac Boban Rajić zvani Coka, javnosti poznat kao kupac „Večernjih novosti”, stoji i iza kupovine „Goše”. To potvrđuje i sam stečajni upravnik, koji na pitanje da li Rajić ima veze s kupovinom, kaže:
– Najverovatnije, jer je Boban Rajić lično licitirao s punomoćjem zakonskog zastupnika „Želvoz 026” Svetozara Bugarina, koji je do stečaja radio u „Goši”. Ipak, nije moje da o tome govorim i preispitujem, postoje organi u čijoj je to nadležnosti, a meni je važno da se dobije što više novca kako bi se namirili poverioci u što većem procentu – stav je Mitića.
Prema gruboj proceni, prodajom „Goše” za milion evra ne bi mogli da se namire ni poverioci u prvom isplatnom redu, a tu su i isplate minimalne zarade radnika i poveže im se radni staž za poslednju godinu, to jest dve godine pre otvaranja stečaja. Uprkos tome što je fond solidarnosti isplatio devet garantovanih zarada s doprinosima, svakom radniku koji je radio do otvaranja stečaja ostalo bi neisplaćeno oko 30.000 dinara. Između ostalog, zato što bi oko polovina novca od prodaje (oko 500.000–600.000 evra) otišla bivšim vlasnicima, slovačkoj firmi ŽOS „Trnava” preko povezane kiparske firme „Lisnart holding”, kao razlučnim poveriocima koji imaju prioritet pri isplati.
„Želvoz” prodat po istom principu, ali danas radi
Interesantno je da je kompanija „Viktori solušens” i smederevski „Želvoz” kupila po sličnom modelu kao što sada njena ćerka firma „Želvoz 026” namerava da kupi „Gošu”. Njena ponuda takođe je bila mnogo niža od 50 odsto procenjene vrednosti, pa je odbor poverilaca morao da se saglasi. Tako je u maju 2017. smederevski remonter šinskih vozila iz stečaja prodat za 163 miliona dinara, a procenjena vrednost bila je 1,15 milijardi dinara. „Želvoz” danas radi, a svoje poslovanje proširili su i na tržište bivše Jugoslavije.
O.Milošević
Izvor: Politika