Home InfoDruštvo Smederevo dobilo rečnu policiju

Smederevo dobilo rečnu policiju

by redakcija

Zbog rečnih pirata i ilegalne trgovine akciznom robom, Dunav kod Smedeerva odavno je crna tačka na plovnom toku kroz Evropu, a od sada će biti pod nadzorom Rečne policije. Jer, posle više decenija čekanja – uz pomoć lokalne samouprave i Ministarstva unutrašnjih poslova – čuvari reda u Smederevu dobili su čamac za specijalne namene.

Inače, "Luka Smederevo" jedna je od najvećih utovarno-istovarnih na Dunavu, a od 1996. je i pristanište za međunarodni rečni saobraćaj, pa se kontrola vrši u skladu sa propisima koji važe za granične prelaze. Ovde godišnje pristane oko 3.000 brodova i pretovara se i do pet miliona tona sirovina i proizvoda – najviše za potrebe Železare…

Iako Policijska uprava u Smederevo nije granična, stara se o bezbednosti na delu međunarodnog plovnog puta. Problem je bio to što godinama služba Rečne policije nije ustanovljena zbog nedostatka patrolnog čamca, pa je plovni put nadgledan sa – obale! Zato su krijumčari gotovo neometano "operisali" na pedesetak kilometara neobezbeđenog toka: od Velikog Gradišta do Grocke.

Istina, ovdašnja Policijska uprava je, pre nekoliko godina, dobila čamac kao donaciju od tadašnjeg "Ju-Es stila Srbija", ali on nikada nije ni izlazio na reku policijskim poslom, s obzirom na to da do danas nije bio adekvatno opremljen. Ovoga marta, grad je nabavio novi čamac, a MUP ga je osposobio za patrolne zadatke – obavivši i obuku neophodnog policijskog kadra.

– Policija već poduže angažuje dodatne snage za očuvanje bezebednosti na Dunavu. Poboljšali smo i nivo tehničke opremljenosti, pa uz podršku beogradske Rečne policije tokom prve sedmice izlaska na vodu, očekujemo još bolje rezultate u suzbijanju kriminala na reci – kaže Saša Nikolić, portparol PU u Smederevu, precizirajući da na Dunavu dominira trgovina akciznom robom, ali ne treba zanemariti ni trafiking, pa i transport narkotika.ž

 

Na "sitno" – po pravilu, sa neobezbeđenih barži – najčešće se kradu nafta, koks, žitarice i veštačko đubrivo, a primarni cilj je, ipak, suzbijanje krupnijih krivičnih dela, kojih gotovo da i ne bi bilo bez povezanosti nekolicine takozvanih velikih igrača sa zapovednicima brodova i posadama.

Jer, inostrani brodovi neretko su na vezi sa lokalnim švercerima – kako bi ugovorili primopredaju – i nafta se, na primer, sa barže toči direktno u cisterne. Kasnije posade poslodavcu prijavljuju ili veću potrošnju, ili da su pokradene, pa se naplaćuje osiguranje.

U ovom lancu, u kojem se krade bukvalno sve, roba sa brodova odmah se preprodaje otkupljivačima sekundarnih sirovina koji su od otpadnog bakra, lima i elektrokablova napravili prava mala bogatstva, pa se diče velelepnim kućama i moćnim automobilima.

REZULTATI ISTRAGE

Kada je, pre par godina, bugarska nacionalna kompanija za brodarstvo optužila pirate na Dunavu kod Smedereva za 38 napada na njihove brodove, ovim problemom bavio se i Savet bezbednosti Dunavske komisije. U izveštaju srpske strane, međutim, konstatovano je da – osim sporadičnih krađa – nije bilo većih propusta, već se radilo o nezakonitoj trgovini koja je posledica "koalicije" stranih posada i domaćih švercera.

Poseban problem je činjenica da se barže i brodovi, već po pravilu, na Dunavu ostavljaju neobezbeđeni, iako Zakon o plovidbi obavezuje posade da čuvaju plovila, ili da sa lučkom organizacijom potpišu ugovore da ona to čini umesto njih. Tih sporazuma ovde nema, pa je pojava da posade bez nadzora ostavljaju plovila postala redovna i – unosna!

J.Ilić
 

Izvor: Večernje novosti

Slične vesti

Leave a Comment

error: Sadržaj je zaštićen !!