Agencija za upravljanje lukama raspisala je javni poziv za prikupljanje pisama o namerama za obavljanje lučke delatnosti na međunarodnom putničkom pristaništu u Smederevu. Reč je o pontonu koji je na obali Dunava postavljen pre godinu dana, ali se sve na tome i završilo. Iako je tada najavljivano da će ubrzo tu pristati prvi kruzeri koji će u Smederevo privući brojne strane i domaće turiste, to se do sada nije dogodilo, a pristan nije formalno ni otvoren.
Uz sve to, javni poziv za lučkog operatera potpuno je neobavezujuć. Agencija traži pisma o namerama bez obaveza, samo radi istraživanja tržišta, kako je navedeno na njihovom sajtu, što ujedno ne obavezuje ni agenciju da pokrene bilo kakav postupak izbora lučkog operatera.
Vuk Perović, v. d. direktora Agencije za upravljanje lukama, to nije spomenuo prilikom jučerašnje posete smederevskom pristanu, a za tu priliku pozvani su samo odabrani mediji, među kojima nije bila i „Politika”.
U tonskom zapisu koji smo dobili od kolega, Perović izražava želju da se u kratkom periodu ponton otvori sa novim operaterom i jednim kruzerom koji će doći u Smederevo. Kada bi se to zaista moglo dogoditi, ako poziv nikoga ne obavezuje, nije se juče čulo.
Jasna Avramović, gradonačelnica Smedereva, izjavila je da pristan nije do sada pušten u rad zbog zakona koji su se donosili.
– Smederevo želi da se nađe dobar operater koji će moći da organizuje rad na ovom pontonu i da sa turističkim organizacijama Srbije uspostavimo jednu redovnu liniju Beograd – Smederevo – Kladovo – Veliko Gradište. Želimo da na ovo mesto dolaze i kruzeri, ali pre svega želimo domaće turiste i da Smederevci ovim vodenim auto-putem mogu da dođu do Beograda i do Đerdapa – kazala je ona.
Ponovo je najavila izgradnju robne luke do kraja 2018, čemu mora da prethodi izmeštanje teretne luke u industrijsku zonu, za šta je potrebno novim kolosekom spojiti reku i postojeću železničku trasu.
O ovom kapitalnom projektu Smederevci slušaju duže od decenije, pogotovo u izbornim kampanjama. Projekat je, po tim pričama, počeo da se realizuje još 2004. godine, ali pruge još nema. Prema procenama stručnjaka, za novi kolosek dug 5,3 kilometra potrebno je oko osam miliona evra. Država je pre 11 godina htela da finansira izgradnju 75 odsto, ali se predomislila smatrajući da to ipak treba da ide na teret „Ju-Es stila” koji je tada najviše koristio prugu za prevoz sirovina. Amerikanci su prihvatili, tražeći povlastice za korišćenje nove pruge, ali su železnice to odbile. Potom je iz NIP-a navodno trebalo da stigne novac, ali je i ta priča propala. Najzad, gradonačelnica Avramović najavila je da ima podršku srpske vlade za konačnu realizaciju ovog projekta. To je potvrdila i juče, a Smederevcima ne preostaje ništa osim nade i čekanja da ceo ovaj potez postane turistička luka i da grad konačno izađe na reku.
Čekanje ne gine i za pristan koji godinu dana stoji bez svrhe na dunavskom keju. U međuvremenu, pored Smedereva prolaze silni brodovi, a sa Dunava je u nekadašnju prestonicu u prošloj godini, procenjuje se, moglo da svrati između 20.000 i 30.000 turista. Ovo priznaje i sam Perović koji kaže da je prošle godine samo u Donjem Milanovcu bilo oko 120 pristajanja, te da bi jedan broj brodova sigurno svratio u Smederevo da je bilo mogućnosti. Prema njegovim rečima, Agencija je u 2016. evidentirala preko 950 pristajanja kruzera u Srbiji i 85.000 turista, što je za oko pet odsto više u odnosu na 2015. godinu, a da turoperateri za ovu godinu najavljuju preko 5.000 pristajanja. Pored pristana u Beogradu, Novom Sadu i Donjem Milanovcu, prošle godine proglašeno je još pet lučkih područja u Srbiji, među kojima i Smederevo.
Međunarodni turistički pristan dugačak je 73, a širok 8,5 metara. Dubina gaza je pet metara. Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija izdvojilo je za taj plovni objekat 20 miliona dinara, a postavili su ga brodograditelji JRB-a.
Poziv bez obaveza
U neobavezujućem javnom pozivu Agencija za upravljanje lukama izdaje u zakup od deset godina, zemljište i izgrađenu lučku infrastrukturu za obavljanje lučke delatnosti prihvata i otpreme brodova i putnika na međunarodnom putničkom pristaništu u Smederevu. Budući operater ima obavezu plaćanja godišnje naknade u minimalnom iznosu od 2.973 evra, u dinarskoj protivvrednosti, za korišćenje pristaništa. Agencija, na drugoj strani, traži pisama o namerama, koja nikoga ne obavezuju. Rok za dostavljanje je 30 dana.
Olivera MIlošević
Izvor: Politika