Kašnjenje plata, radnici na plaćenim odsustvima, nedostatak posla – sve je to dovelo do toga da se u „Želvozu“ opet govori o štrajku, ponovo su Agencija za privatizaciju, Vlada i ministarstva adrese na koje stižu saopštenja sindikata u kojima se upozorava na alarmantnu situaciju u kojoj je i dalje 1.500 zaposlenih.
"Poslednja isplata bila je za jun, a i ona je bila selektivna, primili su je samo oni koji su radno aktivni, ne i oni koji su na plaćenim odsustvima. Nisu isplaćene ni naknade ljudima koji su na bolovanjima", tvrdi Saša Milanović, predsednik Sindikalno-radničkog pokreta „Želvoza“.
Novica Davidović, generalni direktor, koji je na tu poziciju stigao nakon što je Agencija za privatizaciju poništila ugovor sa vlasnikom iz Rumunije i, pošto je imenovan poverenik za zaštitu državnog kapitala, kaže da posla u Želvozu ima.
"U ovoj grani velika je stvar kada u julu i avgustu imate ugovorene poslove do februara naredne godine, a mi to imamo", kaže Davidović.
Iako Davidović ne navodi koliko je i kakvih poslova ugovoreno jer je to “poslovna tajna”, nedavno je Skupština “Železnica Srbije” donela odluke o zaključivanju aneksa ugovora sa domaćim remonterima.
U pitanju je remont 680 teretnih i 38 putničkih vagona, popravka 10 putničkih kola, tri elektromotorna voza i dve lokomotive, poslovi koji treba da budu završeni do 31. decembra.
Vlada je početkom godine odobrila 900 miliona dinara za remonte vozova, a izmene ugovora obuhvataju tekuće popravke i modernizaciju šinskih vozila, sve kod domaćih preduzeća. „Želvoz“ bi po tom ugovoru trebalo da remontuje 30 putničkih vagona i dva elektomotorna voza.
Sindikalni radnički pokret je zbog kašnjenja plata i stanja u „Želvozu“ uputio obaveštenje ministru rada i socijalne politike Rasimu Ljajiću i članu smederevskog gradskog veća zaduženom za rad i socijalnu politiku Saši Momiću.
U njemu stoji da se nije mnogo toga promenilo nakon raskida privatizacije i imenovanja novog rukovodstva. Sindikalno-radnički pokret ističe da je poslodavac doveo zaposlene “u stanje ekonomske beznadežnosti”, pa od gradskog veća, javnih preduzeća i EPS-a zahteva da donesu odluke o otpisu dugova za ovu godinu korisnicima njihovih usluga koji su zaposleni u „Želvozu“.
Rukovodstvo ovog sindikata smatra da su zahtevi zaposlenih realni i da Vlada Srbije hitnom intervencijom pomogne radnicima koji su najugroženija socijalna kategorija u gradu.
Davidović se slaže da situacija nije sjajna, da oporavak firme teče sporije nego što je i on očekivao, ali isto tako kaže da su završeni svi zaostali poslovi i realizovani ugovori koji su ga sačekali kad je došao na mesto direktora i da je time stvorena osnova da „Želvoz“ krene dalje.
Dodaje i da je on tu do 31. decembra, da će sve učiniti da se stanje popravi. Međutim, radnike najviše brine šta će biti posle tog 31. decembra. Nakon raskinutog ugovora o privatizaciji država im je pomogla, a da li će posle Nove godine tražiti novog kupca ili ih jednostavno pustiti u stečaj.
Odlazi između 400 i 500 radnika
Kako saznajemo, prema socijalnom programu koji spremaju u Ministarstvu rada i socijalne politike, između 400 i 500 radnika uz otpremninu trebalo bi dobrovoljno da ode iz firme. Socijalni program trebalo bi da bude gotov do kraja novembra.
Izvor: B92