Penzionisani radnik kompanije Bosch i tvorac ESP sistema, Anton van Zanten, nagrađen je za životno delo. ESP sistem je, kako se procenjuje, samo u Evropi do sada sačuvao 8.500 života.
Van Zanten je u julu primio Evropsku nagradu za inovacije za 2016. godinu, koju dodeljuje Evropska kancelarija za patente (EPO), za pronalazak elektronskog programa stabilnosti (ESP).
Ovaj Holanđanin je kao šef istraživačke grupe kompanije Bosch, zajedno sa 35 članova svog tima, razvio sistem protiv proklizavanja. Sistem je prvi put, kao standardna oprema, ugrađen u model Mercedes- Benz S600 1995. godine.
Procenjuje se da je samo u Evropi ESP sistem do danas spasao više od 8.500 života i sprečio više od četvrt miliona saobraćajnih nezgoda. "Pronalazak sistema ESP je jedan od najboljih pokazatelja našeg slogana 'Tehnologija za život' u praksi", rekao je generalni direktor kompanije Bosch.
ESP postaje standardna oprema u sve većem broju zemalja
Uz pomoć pametnih senzora, ESP 25 puta u sekundi uporedi da li se automobil zaista kreće u pravcu u kom ga vozač usmerava. Ako se izmerene vrednosti ne podudaraju, aktivira se sistem protiv proklizavanja koji prvo smanjuje obrtni moment motora. Ako ni to nije dovoljno, dodatno se aktiviraju kočnice pojedinih točkova, čime se stvara protivsila koja je potrebna da bi se zadržao smer vozila.
Kada bi sva vozila bila opremljena sistemom protiv proklizavanja, sprečilo bi se do 80% svih nezgoda izazvanih proklizavanjem. Od 1. novembra 2014. godine ESP sistem je obavezan u zemljama Evropske unije, za sve novoregistrovane automobile i laka komercijalna vozila težine do 3,5 tona.
Osim u EU, sistem protiv proklizavanja je takođe obavezan u Australiji, Kanadi, Izraelu, Novom Zelandu, Rusiji, Južnoj Koreji, Japanu, Turskoj i Sjedinjenim Američkim Državama. Širom sveta 64 odsto svih novih vozila je opremljeno ESP sistemom a Bosch je do danas proizveo više od 150 miliona ovih jedinica.
Karijera obeležena brojnim pronalascima i nagradama
Pronalaskom elektronskog programa stabilnosti, Anton van Zanten i njegov razvojni tim učinili su više od samog postavljanja temelja većoj bezbednosti na putu. Ovaj sistem je takođe i osnova za današnje sisteme pomoći vozaču i autonomnu vožnju.
ESP je najveći uspeh Antona van Zantena, ali to nikako nije njegovo jedino dostignuće. Ovaj sedamdesetpetogodišnjak je otelotvorenje pravog inovatora. Tokom svoje karijere inženjera u automobilskoj industriji bio je odgovorna osoba za skoro 180 patentiranih linija proizvoda. Osim ESP sistema, među njegovim pronalascima su i elektronski sistem za izbegavanje prevrtanja, kao i ublažavanje naginjanja prikolice.
Anton van Zanten je otišao u aktivnu penziju 2003. godine, a danas i dalje predaje o sistemima vozila na univerzitetima i radi kao savetnik za automobilske kompanije. Za svoj doprinos automobilskoj bezbednosti, već je primio brojne nagrade.
Izvor: B92