Home InfoHronika U pet godina na našim putevima poginulo 63 dece

U pet godina na našim putevima poginulo 63 dece

redakcija

VIŠE od sedam i po hiljada dece doživelo je saobraćajnu nesreću na srpskim putevima u poslednjih pet godina, a od tog broja poginula su 63 mališana! Ovo su alarmantni podaci Agencije za bezbednost saobraćaja, koji pokazuju i da su od 2012. godine čak 7.673 deteta uzrasta do 14 godina doživela saobraćajnu nesreću, od čega je teže povređeno njih 1.109. Najviše ih je poginulo na teritoriji Beograda, Novog Sada i Smedereva, i to uglavnom u avgustu i novembru.

Sedmogodišnja devojčica N. N., koja je u noći između četvrtka i petka poginula u saobraćajnoj nesreći na putu Valjevo – Ub, kada je vozač "škode felicije", njen otac D. N., prešao u suprotnu kolovoznu traku i direktno udario u "audi" u kojem je bila šestočlana porodica sa četvoro dece, poslednja je koja se pridružila ovoj crnoj statistici.

– Tokom prošle godine povređeno povređeno je 1.636 mališana – kaže za "Novosti" Duško Pešić iz Agencije za bezbednost saobraćaja. – Deca putnici su najugroženiji, jer se 90 odsto njih nepravilo prevozi u auto-sedištima. Te naprave zapravo ne odgovaraju težini ili visini deteta, nisu ispravno postavljena ili dete u njemu nije pravilno vezano.

Prema tvrdnji našeg sagovornika, a na osnovu istraživanja Agencije, zaštita dece do tri godine starosti jedino je u Subotici na zadovoljavajućem nivou, dok u ostalim srpskim gradovima roditelji mnogo ređe postavljaju dečja sedišta u automobile.

– U tragediji kod Aleksinca beba koja je bila u naručju majke je nastradala, a dete koje je u istom automobilu sedelo u auto-sedištu je preživelo. Novim zakonom je planirano da se korišćenje sedalica u vozilu određuje prema visini i težini deteta, umesto prema starosti kao dosad – ističe Pešić.

U Agenciji za bezbednost saobraćaja upozoravaju i na činjenicu da je najviše poginulih dvogodišnjaka i tinejdžera uzrasta 12 i 14 godina. Kao putnici strada njih 58 odsto, kao pešaci 36 odsto, a kao biciklisti 6 odsto. Iako zvuči gotovo neverovatno, deca uglavnom stradaju pored svojih roditelja.

– Razloga je bezbroj, ali najmlađi najviše ginu ili bivaju povređeni jer ih mame i tate ne vezuju u sigurnosnim sedištima, ili ih uopšte ne stavljaju u njega. Mnogi i ne učvršćuju auto-sedište pojasem vozila u skladu sa uputstvom proizvođača i ne zatežu dovoljno pojaseve, tako da se između trake i ključne kosti može provući samo jedan prst – kaže Pešić.

Roditelji, inače često greše prilikom kupovine dečjeg auto-sedišta, pa tako uzimaju ona koja nisu testirana. Stručnjaci kažu da treba proveriti da li se na sedalici nalazi nalepnica UN ECE R44, koja garantuje da je ona odobrena i testirana. U najgorim i najekstremnijim slučajevima, upozoravaju stručnjaci, vozači u krilo stavljaju decu i uče ih da voze, ne razmišljajući o mogućim posledicama. 

SEĆANjE

MEĐUNARODNI dan sećanja na žrtve saobraćajnih nezgoda obeležen je u nedelju u Starom dvoru otvaranjem izložbe "Trenutak menja sve" i odavanjem pošte minutom ćutanja poginulima u saobraćajnim nesrećama.

Kako je rečeno, u 2016. godini bilo je 607 žrtava saobraćajnih nesreća u Srbiji, a oko 20.400 ljudi je povređeno u tim nesrećama. Direktor policije Vladimir Rebić je rekao da je ovo momenat da se zapitamo da li smo svi učinili šta možemo da se poboljšaju uslovi i sveukupan ambijent radi veće bezbednosti u saobraćaju.

– Broj poginulih i povređenih manji je nego što je bio prethodnih godina, ali niko ne može biti zadovoljan dok postoji ijedna žrtva saobraćajnih nesreća – naglasio je Rebić. 

NOVI ZAKONSKI PROPISI

* PREDLOG zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja prošao je raspravu u Vladi, a Narodna skupština bi trebalo da ga usvoji za nekoliko nedelja. To znači da bi primena novih propisa u saobraćaju mogla da počne već krajem ove ili početkom sledeće godine.

* MEĐU novinama je obavezno homologovano (testirano) sedište sve dok dete ne poraste do 135 santimetara visine, a za starije od četiri godine može i bezbednosno sedište.

* OD 20.000 do 40.000 dinara platiće osoba koja sedi na prednjim sedištima i u krilu drži dete mlađe od 12 godina.

* NAJSKUPLjI prekršaj koji će vozač morati da plati (od 100.000 do 120.000 dinara, najmanje devet meseci zabrane i od 13 do 15 kaznenih poena) odnosiće se na prevoženje deteta, mlađeg od 12 godina, na mestu vozača ili na mestu koje nije predviđeno za sedenje. 

S.Vidačković
 

Izvor: Večernje novosti

0 komentara
0

Slične vesti

Ostavi komentar

error: Sadržaj je zaštićen !!