Home InfoDruštvo SDCafe intervju: Andrej Bele, generalni direktor Hleb&Kifle

SDCafe intervju: Andrej Bele, generalni direktor Hleb&Kifle

Redakcija

Kompanije Hleb&kifle i Ishrana Smederevo (sada Nova ishrana) od jula 2020. godine posluju kao ćerke kompanije Mlinar Zagreb, odnosno unutar Mlinar Grupe čije je vlasnik MID Europa Fond, najveći investicioni fond na tržištu centralne i istočne Evrope. Na taj način Hleb&Kifle i Nova ishrana postale su deo najveće regionalne pekarske industrije, koja sada ima proizvodne pogone u Smederevu, Osijeku i Zagrebu.

O planovima i šta ove promene donose u budućnosti, saznaćemo u razgovoru za SdCafe.rs  sa Andrejem Beleom, generalnim direktorom Mlinara u Sloveniji i od novembra 2021. godine, generalnim direktorom srpskih kompanija Hleb&kifle i Nova ishrana.

SDCafe.rs: Ova funkcija nije Vaš prvi susret sa pekarstvom. On se odigrao još od 2005. do 2008. godine kada ste bili izvršni direktor prodaje tada jedne od najvećih pekarsko prehrambenih kompanija Žito a.d. Ljubljana. Još od tada datiraju Vaše veze sa Smederevom, zar ne?

U pravu ste, svoja prva iskustva u pekarstvu stekao sam u kompaniji Žito a.d. Ljubljana gde sam od početka 2005. godine pa do sredine 2008. godine bio na poziciji izvršnog direktora prodaje te kompanije. Žito je tada bila vodeća pekarska kompanija u Sloveniji koja je u svom sastavu (ako se ne varam) imala šest ili sedam pekara, fabriku čokolade i konditorskih proizvoda, proizvodnju testenina, brašna, ceralija, grisina, zamrznutih proizvoda (testa i gotovih pekraskih proizvoda) za maloprodaju kao i pekarskih proizvoda za finalizaciju – dopeku na prodajnom mestu. Uz još jednu kompaniju iz Slovenije bila je pionir u konceptu proizvoda za dopeku na prodajnom mestu kako u klasičnom retailu, HORECA segmentu tako i segmentu ponude za velike tada takozvane društvene prehrane.

Kako smo tada istraživali mogućnosti u ostalim državama adria regiona u smislu sinergijskih učinaka, kao i potencialnih akvizicija mislim da smo se 2006. ili 2007. godine našli sa tadašnjim menadžmentom Ishrane Smederevo i menadžmentom Hleb &Kifli u “nastajanju”. A zašto kažem nastajanju, jer su nam sagovornici kroz buklet sa vizualima predstavili koncept maloprodaja Hleb&Kifle koje danas uz Novu Ishranu i vodim.

SDCafe.rs: Da li se slažete da su Hleb&Kifle donele potpuno novi koncept na tržište, kad je reč o pekarama i pekarskoj industriji?

Mogu se složiti da je kompanija Hleb&Kifle donela novi koncept na tržište Srbije, ali takođe moram napomenuti da su slični koncepti postojali u regionu, jer Žito Ljubljana tada je imao takođe svoj lanac maloprodaja, a Mlinar Zagreb 2009. godine kreće u ekspanziju otvaranja maloprodajnih objekata kao nastavak uspešne priče Pekare Kruna iz Osijeka.  Dakle svako sa nekim svojim konceptom, a da se kod svih postavlja na prvo mesto potrošač, hleb, peciva, svežina i kvalitet. Ono što svakako mogu potvrditi, a sada to govorim iz cipela konzumeta, jer sam nekoliko godina živeo bukvalno odmah do ulaza u Hleb&Kifle pekaru, naš lanac od ostalih izdvajao se pre svega kvalitetom i novitetima, uvođenjem asortimana koji nije bio isključivo pekarski, ali je imao veze sa pekarstvom. Ovo napominjem pre svega iz razloga da se danas u mnogim pekarama nalazi asortiman za koji baš i ne bi mogli reći da je pekarski, a da smo mi sa druge strane zapisali da “mi ostajemo pekara” što su nam u našim istraživanjima sugerisali i potrošači.

Hleb&Kifle u svojim počecima pravovremeno su uhvatile trend “dopeke” koji je bio na dolasku u Srbiju, a da je bio prisutan na primer u Austriji i Slovenije već nekoliko godine ranije.

Možda su tada za neke proizvode bile i prebrze, a tu pre svega mislim na segment zdravih proizvoda koji na svom jačem značaju dobijaju nekoliko godina unazad, pa sada i mi vraćamo u asortiman neke proizvode čija realizacija pre 6-7 godina nije zadovoljavala, a danas uz reižinjering recepata i načina pripreme jedni su od najprodavanijih.

 

SDCafe.rs: Kako ste ispratili tranziciju na tržištu hleba u Srbiji s obzriom na to da potrošnja opada godinama? Šta Hleb&Kifle nudi sve zahtevnijim kupcima?

Mišljenja sam da tranzicija tržišta hleba i pekarskih proizvoda tek dolazi pa će tako naša industrija u Srbiji kao i u region u narednih tri do pet godina prolaziti kroz proces konsolidacije tržišta. Tržišta u regionu prilično su slična, jer na svakom postoje tri četiri velika igrača i sa druge strane mnoštvo malih pekara, mislim da je ta brojka u Srbiji preko 6.500. Istina je da potrošnja hleba pada iz godine u godinu, jer ista je pre petnaestak godina iznosila 102 kg po članu domaćinstva, a da danas ona iznosi cca. 67 kilograma što nam sa druge strane pokazuje i smanjenje potrošnje brašna.

Zadnjih šest meseci naš fokus je upravo na razvoju novih proizvoda, zdravijih proizvoda, te proizvoda za druge ciljne grupe kao što su vegani i vegetarijanskim proizvodima, proizvodima bez glutena, proizvodi od kiselog testa te ka takozvanim “kraft proizvodima”.

 

SDCafe.rs: Na šta se trenutno obraća najviše pažnje u pripremama za nove poslovne izazove, šta je glavni pravac koji sledi vaš sektor razvoja?

Nekoliko razvojnih smernica bilo je već spomenuto, a nadalje ide naš razvoj u i u pravcu širenja prodajnih kanala a da tu mislim pre svega na širenje veleprodaje i to postepeno na celu Srbiju, jer znamo da smo sada više manje prisutni na području Beograd, Smedereva i okoline, te deo Vojvodine. Nadalje širimo saradnju u B2B pravcu odnosno širenje u HoReCa. Upravo su ta tri područja u zadnjih nekoliko godina potpuno ostavljena sa strane, a da su izuzetno bitna.

SDCafe.rs:  Da li planirate proširenje lanca svojih pekara i koliko ih trenutno ima u Srbiji?

Trenutno u Srbiji imamo 53 maloprodajna objekta a da su u tu brojku uključena i 3 obnovljena u Smederevu, ali ćemo o njima kasnije. Većinom, naše se radnje nalaze u Beogradu, osim 4 u Novom Sadu i jedna u Inđiji. Takođe, moram spomenuti da smo dva maloprodajna objekta zbog loše odabranih pozicija u prvom kvartalu ove godine zatvorili.

Naravno da je otvaranje maloprodajnih objekata u ovoj godini jedan od naših poslovnih ciljeva, ali moram napomenuti da sa trendom/dinamikom otvaranja nisam prezadovoljan. Pre otvaranja lokacije pomno analiziramo okruženje, potrošača i konkurenciju koja se nalazi u nekom širem radijusu kako ne bi ponovili greške koje su i doprinele zatvaranju dva objekta, a da su isti bili otvoreni manje od godinu dana.

Nadalje otežavajuća okolnost je tržište nekretnina, odnosno raspoloživost prostora po normalnim cenama. Svedoci smo kako su cene nekretnina, bilo za kupovinu ili za najam, otišle potpuno van kontrole. Krajem prošle i početkom ove godine neke smo aktivnosti i svesno zaustavili kako bismo se posvetili nekim drugim poslovnim ciljevima koji su nam u tom trenutku bili u fokusu.

Tražimo lokacije i van Beograda u nekim većim urbanim sredinama, kao i zanimljivim turističkim destinacijama Srbije, a to možemo tek sada, jer smo paralelno posložili i logističke relacije kako bi mogli našu maloprodaju i kvalitetno snabdevati.

 

SDCafe.rs: Pekare Nove Ishrane u Smederevu, koje su do sada funkcionisale odvojeno od maloprodajnog lanca, uskoro će biti stavljene pod krov Hleb&Kifle?  Da li će Smederevcima ostati njihov čuvena vekna “Smederevca” na koju su se decenijama navikli?

Gore spomenuta odvojenost Nove Ishrane i Hleb&Kifle za mene je bila neshvatljiva kada sam došao na ovu poziciju, jer sam zadnjih godina radio u kompanijama gde je na prvom mestu bila biznis, a ne pravna struktura. Ovde je bilo obrnuto. Postojala su dva pravna lica u istoj vlasničkoj strukturi i u svim segmentima poslovali su potpuno odvojeno, što je za mene kao i za Grupu bilo neprihvatljivo.

Prve aktivnosti upravo smo sprovodili na gore spomenutom izazovu tako da tri maloprodajna objekta u Smederevu od početka maja meseca rade pod krovnim brendom Hleb&Kifle, poštujući sve grafičke standarde naših maloprodaja, asortiman i način izlaganja. Naravno da je u ponudi ostao “čuveni Smederevac”, kao i drugi proizvodi na koje su kupci u Smederevu navikli, a sam asortiman pojačan je u segmentu peciva – slanih i slatkih, naravno neizbežnem pitama i kroasanima. Nadalje ponuda je proširena sa mlečnim proizvodima, a nadam se uskoro i sa kafom za poneti.

 

SDCafe.rs: Kako će nadalje funkionisati pekare na teritoriji Smedereva? Šta mogu da očekuju zaposleni, a šta potrošači?

Verujem da kad kažete pekare tu mislite na maloprodajne objekte. Za sada su obnovljene tri lokacije, a pratimo okruženje u pravcu ako ima još mesta za koju. A ako ste mislili “pekaru” kao pogon/fabriku ona je svakako tu u Smederevu i ostaje u Smederevu.

U proizvodnji trenutno intenzivno radimo na obnavljanju određenih infrastrukturnih celina, kao i na delovima opreme, kako za pripremu, tako i za samo pečenje. Pre nepunih mesec dana u rad je puštena nova roto peć, uz dalji razvoj i ulaganje kako u linijske peći tako i u skladišne komore. Moram reći da se u proizvodnju u Smederevu godinama nije ulagalo i to je bio razlog što se deo asortimana selio iz našeg pogona.

Upravo završavamo projekat preseljenja/vraćanja određenih proizvoda nazad u naš pogon kako bi utilizirali naše proizvodne kapacitete te omogućili radnicima zapošljavanje na lokalu. Takođe smo u potrazi za adekvatnim skladištem u blizini naše proizvodnje jer deo ambalažnih materijala skladištimo na “dislokaciji” u Kolarima, a postojeći “tesan” prostor maksimalno ćemo iskoristiti za buduće širenje naših proizvodnih kapaciteta.

 

SDCafe.rs:  Koliko se pandemija odrazila na pekarsku industriju?

Globalna pandemija bez pogovora je uticala na vrstu i način potrošnje/konzumacije, jer znamo da naša industrija zavisi od migracije ljudi, normalnih aktivnosti – odlazak u škole, na fakultete, kancelarij. COVID 19 mere koje su se preduzimale drastično su smanjile aktivnosti  na svim područjima – rad od kuće, onlajn nastava, više smo vremena provodili u kućama nego napolju, a da smo pre toga (polako se vraćamo u taj ciklus) svoje obroke imali van kuće kako u restoranima tako i u pekarama i više smo bili podložni “on the go” konzumaciji. Sve navedeno je prouzrokovalo veću konzumaciju pakovanih hlebova i pekarskih proizvoda, hlebova sa produženom svežinom kao i povećanom potrošnjom pita, bureka i salata.


SDCafe.rs:
Nakon pandemije, sada se susrećemo sa ratom u Ukrajini . Kako se on odrazio na tržište, vaše poslovanje, i da li potrošači trebaju da očekuju poskupljenja s obzirom na to da je svet u globalnoj krizi?

O pandemiji i njenom uticaju bilo je već ranije govora, a sam se lično nadam da se nećemo ponovo naći pod takvim merama, bez obzira na to da ćemo očito sa tim opakim virusom morati i dalje da živimo. U prvom kvartalu ove godine bili smo puni optimizma kako su se mere zbog pandemije u Srbiji, okruženju pa i u celoj Evropi relaksirale, ali na žalost došlo je do nove krize to jest rata u Ukrajini. Mislim da danas nema zemlje i industrije koja bi bila u svom poslovanju imuna na taj rat, jer kako ste sami rekli, svet je u globalnoj krizi.

Svakodnevno smo svedoci poskupljenja ulaznih sirovina, repromaterijala, ali ne samo poskupljenja nego i problema sa dovoljnim količinima i pravovremenim isporukama, tako da ponekad nije pitanje cene koju platimo za neku sirovinu nego da li možemo istu da obezbedimo. Skoro više od mesec dana smo bili bez proizvoda EKLER jer jednostavno sirovina nije stigla iz uvoza.

Što ce cene naših proizvoda tiče bili smo prisiljeni izvšiti jednu korekciju početkom godine, a što se daljih poskupljenja tiče puno zavisi od toga koliko će trajati mere države u pravcu regulacije cena. Tu mislim pre svega na pozitivne mere od strane države Srbije kako na području cenovne politike brašna, stavljanjem brašna iz robnih rezervi u promet, nadzor nad cenama struje te ostalih elemenata, a prema zadnjim podacima očekuje se dobra ovogodišnja žetva. Što nam donosi leto i jesen u pogledu cena ne bih želeo prejudicirati, ali ono što je jasno da više akumulacije nemamo te ćemo morati u nekom momentu deo poskupljenja preneti i na potrošače.

 

SDCafe.rs: Vaša poslovna filozofija je  da su kvalitet i inovacije pseudonim za Hleb&Kifle u vremenu koje je pred nama?  Čemu da se nadaju kupci kada uđu u vaše pekare u skorijoj budućnosti?

U 2021. godini samo u maloprodaji zabeležili  smo skoro 15 miliona prodatih komada i uslužili 5 miliona kupaca i približili se po rezultatima 2019. godini koja je bila jedna od najboljih po prodaji.  Verujem da će se taj trend nastaviti i da ćemo u ovoj godini otići korak dalje. Prostora za širenje i otvaranje novih maloprodajnih objekata ima, imamo dobar i uigran tim, spremni smo za investicije, tako da ne vidim razlog da nam 2022. godina ne bude najbolja do sada.

Kako bismo ostvarili naše zacrtane ciljeve nastavićemo da pratimo trendove i osluškujemo naše potrošače i drago mi je da mogu da najavim nove proizvode i generalno osveženje našeg asortimana.

 

SDCafe.rs
foto: ustupljene fotografije

0 komentara
1

Slične vesti

Ostavi komentar

error: Sadržaj je zaštićen !!