Ričard Brenson, prvi čovek kompanije Virgin, objavio je knjigu „Like a Virgin: Secrets They Won’t Teach You at Business School“, u kooj daje savete o tome kako uspeti u biznisu.
Saveti koje daje su svakako korisni, jer dolaze od čoveka koji je 1970.godine osnovao kompaniju, a danas je jedini privrednik na svetu koji ima osam kompanija u osam različitih industrija, koje vrede više od milijardu dolara.
I sve to bez diplome iz biznisa. I sam Brenson kaže da ko zna gde bi on sada bio da je nastavio školovanje koje je puno konvencionalnih stvari.
Business Insider „izvukao“ je iz Brensonove knjige 18 saveta, a mi vam ih prenosimo.
1. Nemoj nešto raditi, ako u tome ne uživaš
Kako kaže Brenson , za posao treba mnogo krvi, znoja i suza, ali na kraju dana trebalo bi da stvaraš nešto na šta si ponosan.
2. Budi vidljiv
Brenson u knjizi navodi savet ser Fredija Lejkera da je važno pojaviti se na naslovnoj strani, a ne na poslednjim stranama. „Moraćeš da izađeš tamo i da prodaš sebe. Napravi budalu od sebe, štagod treba, u drugom slučaju nećeš preživeti.“
3. Pažljivo izaberi ime
Brenson se postarao da njegovo ime „Virgin“ prezentuje vrednost, poboljšanu uslugu i novi, seksi pristup. On u knjizi navodi da je ime smislio dok je sedeo sa grupom 16-godišnjakinja na piću.
4. Ne možeš voditi posao, bez nekih rizika
„Hrabri možda ne mogu živeti večno, ali oprezni neće živeti uopšte“, kaže Brenson.
5. Sve je u prvom utisku. Kao i u drugom
Prvim utiskom kupujete mušteriju, a drugim je zadržavate uz sebe.
6. Perfekcija je nedostižna
Postoji opasnost da kad neko uradi nešto perfektno dobro, sedne, opusti se i uživa u lovorikama, dok tamo neko drugi besni zbog toga i radi na tome da postane bolji. Zbog toga Brenson svojim zaposlenima nikad ne daje 100-procentnu ocenu kada evaluira njihov rad.
7. Mušterija je, uglavnom, uvek u pravu
Brenson kaže da svoj posao nikad ne smete usmeriti ka tome da štagod vaš klijent kaže mora da bude ispravno. Mušterija je uvek u pravu, treba da bude geslo svih kompanija, ali ne u svim slučajevima.
8. Definiši svoj brend
On preporučuje one stvari koje Virgin nije uradio, a to je fokusiranje na različite industrije. Ali kaže da je definicija njegovog brenda ustvari „nalaženje novih načina da se pomogne ljudima da se dobro provedu“. Ako ne definišete svoj brend, to će uraditi vaša konkurencija, kaže Brenson.
9. Istražite neistraženo
On upoređuje istraživanje novih teritorija u biznisu, kao istraživanja u nauci ili geografiji. „Postoji mnogo toga što i dalje nije otkriveno, pronađeno, urađeno. Istraživanje tih neistraženih delova biznisa može vas dovesti do novih ideja.“
10. Čuvajte se okoline gde postoje „oni i mi“
Radni prostor mora da bude mesto gde će šef i njegovi zaposleni raditi zajedno na zajedničkom cilju. „Ako se zaposleni ne poistovećuju sa svojom kompanijom, onda je to znak da ljudi „na vrhu“ i oni „na dnu“ uopšte ne komuniciraju“, kaže Brenson.
11. Izgradite opuštenu korporativnu zonu
„Potrebna je povezana, motivisana i posvećena radna snaga za proizvode prve klase i uspešnu kompaniju“
12. Nije svako za direktora
Menadžer treba da bude neko ko izvlači najbolje iz zaposlenog, neko ko dobro komunicira sa svima i pomaže zaposlenima da nauče iz svojih grešaka.
13. Traži drugo mišljenje. Traži i treće
Brenson kaže da moraš biti dobar slušalac ako želiš da uspeš. A to znači mnogo ideja, od mnogo ljudi , pa tek onda konačna odluka. On kaže da to može da vam sačuva mnogo vremena i novca.
14. Ne spaljujte mostove za sobom
Dobri biznismeni znaju kada se poslovni dogovori završavaju. To što ste odlučili da idete u drugom pravcu od poslovnog partnera ne znači da to mora da se ružno završi.
15. Koristite telefon
Brenson smatra da se u poslednje vreme sve više koriste mailovi i SMS poruke od uobičajnog telefona i sastanka „oči u oči“. Problemi su teži da se reše preko SMS poruka i nema ništa gore nego dozvoliti da problemi eskaliraju, a sve može da se reši jednim telefonskim pozivom.
16. Ne treba se plašiti promena, ali ih treba rešiti
Privrednik bi trebao biti spreman da se adaptira i ne bude nostalgičan prema svojoj kompaniji. „Ponekad zbog prilika na tržištu, morate krenuti u novom pravcu. Nađite način da inspirišete svoje zaposlene da razmišljaju kao privrednici…što im date više odgovornosti, oni će biti bolji.“
17. Kad pravite greške, napravite korak nazad, nemojte da padnete
Vaša odluka neće uvek biti najbolja. Svi greše, ali kad pogrešite, nađite se sa tom odlukom „lice u lice“ i budite iskreni prema sebi. Otkrijte problem i rešavajte ga.
18. Budite lider, ne šef
Šef naređuje, dok lider organizuje. Dobar korporativni lider je neko ko ne izvršava samo svoje ideje, već inspiriše ostale da izađu sa svojim. „Najviše me nervira kad mi neko kaže „OK, ti si šef“. To je isto kao da mi je rekao „OK, ne slažem se sa tobom, ali uradiću samo zato što si ti to rekao. Ali ako to ne uspe, prvi ću te podsetiti da to nije bila moja ideja.““
Izvor: BizLife