Dugogodišnje političko iscrpljivanje smederevskih medija dovelo je do izumiranja njihove osnovne funkcije. Privatizacija je ugasila mnoge redakcije. Zbog svega, danas nisu u stanju da zadovolje ni osnovne odredbe Zakona o informisanju Republike Srbije, čime je ugroženo i ustavom garantovano pravo građana na informisanost.
“NAŠ GLAS“ – NOVINA A NE PRODAJE SE NA KIOSCIMA
Smederevski nedeljnik “Naš glas” nije štampao poslednja tri broja, prvi put u svojoj medijskoj istoriji dugog 62 godine. Novine nije bilo na kioscima poslednja tri utorka zbog poreskog duga od 4,5 miliona dinara i blokade računa. Neizvesno je štampanje narednih brojeva. Zaposleni, njih sedmoro, poslati su na odmore, a poslovodstvo pokušava da obezbedi pozajmicu, kako bi firmu izvuklo iz blokade.
Ovaj medij iza sebe ima dve neuspele privatizacije, iz kojih je država naplatila 420.000 evra, što je gotovo dvostruko više nego što je trenutno vredi imovina ovog medija. Procenjena vrednost “Našeg glasa” je blizu 272.000 evra.
Inače, u drugom krugu „Naš glas“ je kupila firma „Zodufin“, koja je platila 280.000 evra, ali je zbog neplaćanja rata na vreme, i ova privatizacija raskinuta. Iza firme „Zodufin“, navodno, stoji lider „Koalicije za bolje Smederevo“ i član Gradskog veća, biznismen Milan Lukić.
“Naš glas” nije uspeo da pronađe kupca kroz dva javna poziva u avgustu i oktobru ove godine. Sada se očekuje prenos besplatnih akcija, a nije poznato koliko njih ima pravo na akcije. “Naš glas” poseduje 350 kvadrata poslovnog prostora u ekstra zoni, u Ulici Kralja Petra.
Direktor je Goro Redžić, nekadašnji predsednik Skupštine grada, i bivši kadar „Koalicije za bolje Smederevo“, Milana Lukića.
Tiraž je 1.000 primeraka. Oko 25 odsto je remitenda. Oko 20 odsto i više, odlazi na adrese budžetskih korisnika koji plaćaju tekstove i reklame. Iako ne izlazi, iz budžeta Smedereva, za projektno finansiranje u 2015., dobiće u ratama ukupno 2.430.400,00 dinara.
RTV SMEDEREVO – MANUFAKTURA NA 96,1 MHZ
Radio Smederevo, nekada najuvaženiji u regionu, gde su mnogi ulazili kao u „ckrvu“, praktično ne postoji.
Većinski vlasnik Radio Smedereva je Marko Lukić, sin biznismena i člana Gradskog veća Milana Lukića. Milan Lukić javno je izjavio 2009. godine kada je pazario radio za 5,3 miliona dinara za „sina Marka“. U međuvremenu, pušten je i TV signal preko kablovske televizije. Ima više od 500 kvadrata eksluzivnog prostora, tačnije poslovnu zgradu u Ulici kralja Petra.
Od nekada tridesetak zaposlenih, u momentu privatizacije bilo je 17 radnika. Od maja ove godine, kada su prestale obaveze, svi su proglašeni tehnološkim viškom i ostali bez posla. RTV Smederevo sada ima jednog zaposlenog, to je direktorka Irena Gavranović.
Za radijski projekat „Budi informisan-budi uspešan“ u 2015. godini iz budžeta grada dobiće 2.568.204,00 dinara.
PROPALO JAVNO PREDUZEĆE TELEVIZIJA SMEDEREVO
Jedina gradska televizija seli se u legendu.
To je medij koji je pojeo najviše budžetskih para. Godišnje je trošeno najmanje 15 do 20 miliona dinara za plate, plus milionska investiciona ulaganja. Trošeći pare Smederevaca, a reč je o milijardama dinara od kako je osnovana, ova TV je zapravo imala osnovni cilj da ulepša likove i dela svih koji su se smenjivali u Omladinskoj ulici broj 1 u poslednjih 20 godina. Danas ne poseduje imovinu, sem zastarele opreme.
Ostaće zabeležno da je Televizija Smederevo prodata 2010. u Agenciji za privatizaciju za 42 miliona dinara, tačnije po ceni 470 puta većoj od početne. TV je izlicitaro Milan Lukić, a kako je tada izjavio kako zastupa konzorcijum iz Nemačke. Naravno, i ova prodaja je propala, jer je služila samo kao ekonomsko-politička smicalica.
Skupština grada, kao vlasnik i osnivač, ovog leta nije u predviđenom roku donela odluku o modelu privatizacije. Televizija Smederevo objavila je javni poziv za upis besplatnih udela. Ukupna vrednost kapitala koja se prenosi zaposlenima bez naknade iznosi 2.138.000 dinara.
Od 49, televizija sada ima devet zaposlenih.
NJIHOVE „NAŠE NOVINE“
„Naše novine“, izdaje Respect media, čija je vlasnica i direktor Vesna Ristić, bivša glavna urednica „Našeg glasa“, a sada i „neimenovana“ savetnica gradonačelnice za medije. Za projekat ostvarivanja javnog interesa u oblasti javnog informisanja, novina će iz budžeta grada u 2015. godine naplatiti 2.230.400,00 dinara.
Sudeći po uređivačkoj politici, naklonjeni su lokalnoj samoupravi. Deo prostora na stranama prodaju susednim opštinama za reklamne tekstove. O uticaju i čitanosti govore podaci da deo tiraža prodaju Gradskoj upravi i javnim preduzećima, dok se na kisocima retko kupuju. Reč je tek o desetinama primeraka. Tiraž je 1.000 primeraka, remitenda oko 30 odsto.
U prilogu možete pogledati tabelu sa raspodelom novca – TABELA
I na kraju, od svih koji imaju ulogu da informišu javnost, SdCafe može da vam ponudi sledeće podatke. Portal postoji jedanaest godina. Nema finansijsku pomoć niti jedne društvene ili nevladine oganizacije, lokalne uprave, političke stranke, niti je ikad imao, iako je bilo pokušaja da se SDCafe-u „pomogne“, mi tu pomoć nismo želeli. Ostali smo nezavisni od finansijskih centara moći, što znači da smo apsolutno slobodni u svom poslu.
O uticaju SDCafe-a govori podatak da imamo više od 110.000 individualnih poseta mesečno, a pregleda se više od 400.000 stranica. SDCafe posećuju ljudi sa svih kontinenata, više od 10.000 ljudi nas svakodnevno prati na facebooku i ostalim društvenim mrežama.
Izvor: SDCafe