Pored raznih kutaka, objekata i predmeta u gradu svakodnevno prolazimo, skoro se nikada ni ne zapitavši – koja je njihova priča? Zašto su tu, koliko dugo, čijih su ruku delo…?
Vitka i nežna ženska figura koja je znak prepoznavanja platoa kod kafane Grand „svedok“ je nebrojenih koraka, sudbina, događaja, trenutaka veselja ili patnje, a sigurno i ljubavi.
Menjale su se okolnosti, prilike, pa i njeno okruženje. Ali je ona ostala istovetna, „zamrznuti“ moment u životu i istoriji grada, u čemu zapravo i jeste snaga skulpture. Jer, ljudi odlaze, umetnost ostaje.
A nje nema bez umetika. U ovom slučaju, Aleksandra Zarina. Svojom višedecenijskom karijerom i te kako je ostavio traga pa se neretko neizostavo ubraja među iskaknute stvaraoce i to „ondašnje“, mnogo veće zemlje.
Spomenike i skulpture je radio u mnogo gradova. Ali je sa Smedevom imao i lične veze. Višestruke. Naime, Zarin je, 1923. rođen u Srpskoj Crnji. Detinjstvo i prve godine mladosti proveo je u Zrenjaninu.
Ali, sticajem okolnosti, njegov otac, koji je bio radnik fabrike vagona pri železnici, dobio je premeštaj. Na jesen 1941.godine, odmah nakon što je Zarin maturirao u Gimnaziji u Zrenjaninu, cela se porodica preselila u Smederevo.
I on sam je za vreme rata radio u smederevskoj fabrici vagona, ali crtanje nije ostavljao. Tako piše Lazar Trifunović u posebnoj publikaciji koja u katalogu za izložbu u UK Ečka sažima Zarinov rad do 1974. Iz tog spisa saznajemo da je u godinama ovde provedenim Zarin izradio i „jedan svežanj“ karikatura u kojima je izražena posebna crtačka stilizacija.
Takođe, na samom kraju rata, Zarin je tu uradio i „autoportret u prirodnoj veličini čija sačuvana fotografija pokazuje talenat i akademsku korektnost što ga je još više učvrstilo u staroj želji da studira vajarstvo“. U Smederevu je ostao do 1946. Tada je konačno mogao da upiše Akademiju likovnih umetnosti.
Odlično je napredovao i prvi put je izlagao 1950. a već 1951. postavljen je njegov prvi javni spomenik (bista Georgija Magaraševića u Novom Sadu). Usledile su i samostalne izložbe, najpre u Beogradu, 1956. Zatim i u Smederevu, odmah potom – 1957.
Godinu dana kasnije, postavljena je skulptura s početka ove priče pod punim umetničkim nazivom „Fontana Kupanje“. Ipak, među Smederevcima češće se može čuti da je to „Kupačica“.
Trenutno je u zapuštenom stanju, fontana dugo ne radi, a čitav prizor još tužnijim čine očigledna dorađivanja i improvizacije, cevi koje možda i imaju svrhu ali sve to sigurno ne bi trebalo da izgleda ovako.
I nasleđe „Granda“ i fontana pripadaju svima nama, ovom gradu, što ujedno znači da je verovatno mnogo lakše ispoštovati procedure u slučaju eventualne obnove posle koje bi kupačica ponovo mogla da zablista u punoj lepoti… Odnos koji trenutno imamo prema ovom umetničkom delu koje daje posebnu čar tom prostoru, najblaže rečeno, služi nam na sramotu.
Inače, to nije prvo deo koje je Zarin u Smederevu uradio. On je autor i bisti u spomen parku Tri heroja. Spomenik Srbi Stefanoviću postavljen je 1954. godine, a Sveti Mladenoviću 1965.
Do sredine sedamdesetih godina, Aleksandar Zarin je uradio više od 40 spomenika i skulptura na javnim mestima (pesnici Radičević, Jakšić, Šantić, Zmaj, motivi iz rata i NOR-a…)
Istovremeno, lista mesta na kojima su njegova dela u tom periodu bila izlagana, ima čak 79 stavki. Preminuo je u Beogradu 1998. godine.
3 comments
Grehota je i Bruka za Gradsku vlast,da ovakvi delovi grada koji mogu da budu veoma lepi jer odišu lepim pričama,uspomenama i bitnim činjenicama o ljudima Grad i Vlast u Smederevu tek tako još više zapušta i ne obraća pažnju na kulturna dobra. Smederevo može i treba da bude jedan od lepših gradova u Srbiji,ali izgleda da u Gradskoj vlasti „Očigledno“ nema pametnih,razumnih i radnih ljudi koji bi na prvo mesto isticali kulturno dobro i svoj Grad i da se ponose istim. Sramota i šteta.Neće ovde nikad biti bolje nažalost!!
Prvo, bravo za ćlanak, kao opmenu za novu Gradsku upravu, načelnike, a posebno za poslenike kulture! Inače, Smederevo već 3-4 mandata vlasti stagnira, ili propada, jer se mnoge objekti od kulturne i istorijske vrednosti – devastiraju. To je sve zato što u tim vlatima nije bilo ni dobrog znanja, a još manje dobre volje. To su mahom bili ljudi koji su došli – da odu u Beograd i školuju decu! Malo toga ih je vezivalo za Smederevo, Tvrđavu, Dunav, Jezavu, Adu, Sindikalni,…Neki nisu znali ni šta imaju kao istorijsko i kulturno naslađe1
[…] je SDCafe.rs nedavno pisao, reč je o umetničkom delu vajara Aleksandra Zarina. Postavljena je 1958. godine, a njen autor, jedan od istaknutijih umetnika nakadašnje Jugoslavije, […]