Home InfoEkologija Šljaka gorući problem

Šljaka gorući problem

by redakcija

Ogromna brda šljake kod šeste železarine kapije godinama su rak-rana za meštane okolnih sela, a naročito za meštane Vranova, gde je i lagerovan ovaj nusproizvod iz proizvodnje čelika. Ipak, najgore je stanarima petnaestak kuća koje se nalaze u neposrednoj blizini ovog ulaza u fabriku, okružene crnim „planinama” i bukvalno prekrivene prašinom. Kažu, nema kome se nisu žalili, bunili se, protestovali, blokirali put, ali uzalud. U utorak su se ponovo okupili i svojim vozilima sprečili ulazak kamiona koji već dve godine odvoze šljaku ali, kako tvrde, dižu još veću prašinu, ne vodeći računa o okolini.

– Ovde protutnje kamioni i dve hiljade puta dnevno, odvoze i vraćaju se, a ne poštuju raniji dogovor da se teret prevozi pokriven, da se asfalt pere svakodnevno. Zamislite koliko prašine i drugih opasnih materija leti s otvorenih kamiona. S bivšim prevoznikom postigli smo kompromis da pere put i kvasi teret da ne leti prašina, a sada to više ne važi – kaže Saša Rakić, čija kuća se nalazi nedaleko od brda šljake.

Blokada kapije prekinuta je posle nekoliko sati, nakon obećanja gradonačelnice Smedereva Jasne Avramović da će ih primiti na razgovor. Juče je održan sastanak u prisustvu inspekcijskih službi, ali prevoznici, koje angažuje „Železara Smederevo DOO”, od pre dva meseca u stečaju, nisu se odazvali, pa je za danas dogovoren sastanak s njima.

– Grad će u saradnji sa „Železarom DOO” i kompanijom HBIS učiniti sve da se ispune zahtevi meštana da se pri izvoženju šljake stavlja cirada na kamione, da se tokom dana put prska vodom, a uveče pere. Razmatramo i zahtev da se šljaka ne izvozi 24 časa. Najkasnije za mesec dana ponovo ćemo se sastati s meštanima – kaže za „Politiku” gradonačelnica Avramović.

Koje firme su angažovane za transport šljake, ne zna i upućuje nas na „Železaru Smederevo DOO” u stečaju. Ne može tačno ni da precizira do kada će ova brda biti uklonjena iz naseljenog mesta na lokaciju Jelen Do, koja je za to određena ali, kaže, radi se na tome u saradnji s Vladom Srbije.

– Verujem da će se to brzo rešiti, ali nešto što godinama postoji, ne može se preko noći ukloniti. Izgradnjom nove pruge tokom ove godine, ruda se više neće uvoziti kamionima i neće prolaziti tim putem. Šljaka će se prerađivati, naći svoju dalju upotrebu u građevinarstvu, i ta brda će polako nestati – navodi Avramovićeva.

Meštani, međutim, zameraju i Kinezima što, kako tvrde, šestu kapiju pored svega koriste i za dopremu rude s Dunava, ali i što ovde lageruju i novu šljaku iz proizvodnje.

– Pored pet kapija oni ovuda dovoze rudu, nepokrivenu. Imam slike kako teret dva metra strči iznad kamiona, leti na sve strane. Nama je život uništen, bašte ne uspevaju, kuće držimo zatvorene, ne smemo da sedimo napolju. Više se ne meri ni stepen zagađenja, mi smo životno ugroženi, a u zavisnosti od vetra celo selo je u opasnosti – ogorčen je Saša Rakić, tvrdeći da s Kinezima iz HBIS-a nikakvu komunikaciju nisu imali do sada.

Iz kompanije HBIS do zaključenja ovog broja nije stigao odgovor na pitanja „Politike” u vezi s problemima oko šljake. Na drugoj strani, niko ne spori da ta kompanija nije ni nadležna za izmeštanje nusproizvoda nagomilanog još iz vremena „Ju-Es stila”, već da je to na sebe u startu preuzela „Železara Smederevo DOO”. To što je HBIS nastavio da lageruje šljaku u Vranovu, sva je prilika, dogovoreno je prilikom kupovine železare.

– Brda su se dosta smanjila, ali i dalje proizvodnja teče i još se tu lageruje šljaka. Plan je da se u budućnosti direktno iz proizvodnje vozi u preradu jer šljaka je neka vrsta građevinskog materijala – kaže Avramovićeva. Nakon podsećanja da je još pre dve godine meštanima rekla da je angažovana firma koja će šljaku reciklirati i voziti, bez lagerovanja, opet nas je uputila na „Železaru” u stečaju.

Bivši direktor te firme odgovorio nam je da od stečaja više ne radi tamo, te da je sada nadležna Agencija za licenciranje stečajnih upravnika.
Analiza štetnosti

Iako meštani tvrde da se ne vrše ispitivanja štetnosti šljake, gradonačelnica je izričita da se redovno uzimaju uzorci i vrši kontrola. Tvrdi da po zakonu nijedan kamion sa šljakom ne može da izađe iz fabričke kapije bez potvrde o analizi, te da to radi HBIS.

Upitana da kao lekar oceni priče da je šljaka kancerogena, Avramovićeva kaže:

– Ruda koja se upotrebljava prolazi sve kontrole, pa ako ona nije kancerogena, a nije, ne može ni krajnji proizvod biti. Permanentno udisanje prašine može da dovede do hroničnih bolesti. Ja kao lekar imam mišljenje o tome, ali mi smo industrijski grad i železara postoji od 1962. godine i ona mora da radi, a mi moramo da se trudimo da životnu sredinu štitimo maksimalno kroz sve zakonske procedure, a kada bismo sve ispoštovali, ne bismo imali problema.

 

Olivera Milošević

Izvor: Politika

Slične vesti

Leave a Comment

error: Sadržaj je zaštićen !!