Home Info Najavljen drugi Ambijentalni pozorišni festival Tvrđava Teatar u Smederevu

Najavljen drugi Ambijentalni pozorišni festival Tvrđava Teatar u Smederevu

by redakcija

Izvor: Press služba Tvrđava Teatra
Tekst i fotografije: Marija Aničić

Sviraj to ponovo, Sem

Juče je u Narodnom pozorištu u Beogradu održana Konferencija za novinare na kojoj je najavljen Program ovogodišnjeg, drugog Ambijentalnog pozorišnog festivala Tvrđava Teatar u Smederevu. Festival će biti održan od 11. do 20. avgusta, u drevnoj Smederevskoj tvrđavi, a inspirisani uspehom prošlogodišnjeg prvog festivala sa timom koji ne treba menjati, organizatori su za ovogodišnji festival odabrali slogan: Sviraj to ponovo, Sem, što je i naziv jedne od predstava sa repertoara ovogodišnjeg festivala.

Pored pomenute predstave koju će izvesti Beogradsko dramsko pozorište, u okviru domaćeg programa biće odigrane predstave RUMUNIJA 21 u izvođenju Narodnog pozorišta iz Užica, autora Stefana Pecca u režiji Gorana Golovka, BUĐENJE PROLEĆA Malog pozorišta „Duško Radović“ iz Beograda, autora Franka Vedekinda u režiji Anje Suše, PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ Ljubomira Simovića u režiji Nebojše Dugalića, obnovljena KATE KAPURALICA Narodnog pozorišta iz Sombora, autora Vlaha Stula, u režiji Jagoša Markovića, ČOVEKOVA TRAGEDIJA Novosadskog pozorišta, autora Imrea Medača u režiji Kokana Mladenovića i PROSLAVA Ateljea 212, autora Tomasa Vinterberga u režiji Ive Milošević. Sve predstave domaćih pozorišta nalaze se na repertoaru glavnog programa drugog Tvrđava Teatra.
Inostrani program donosi nam spektakl sličan prošlogodišnjem Apsolutnom biseru, australijske kompanije Strange fruit, ali ovoga puta dolazi nam španski Teatar Puho iz San Sebastijana, a predstava koja će se prikazivati na više od 20 metara visine zove se DO DO LAND. Pored ovog spektakla u okviru inostranog programa naći će se i predstava mladog srpskog autora Dušana Spasojevića METAK ZA SVE, koju je u Riječkom HKD režirao Nemanja Ranković. U pratećem programu publika na festivalu Tvrđava Teatar ove godine videće i holandski Teatro Pavana iz Amsterdama koji će odigrati dve predstave: COLORS, urbana procesija i FOLLETTI predstavu za dečiju publiku. Italijanski Theatre en Vol iz Sasarija na festival Tvrđava Teatar dolazi sa predstavom koja se zove BAU – BRIGATTA DI ARMONIZZAZIONE URBANA.

 

U čast nagrađenih videćemo ponovo Novosadsko pozorište, ali ovoga puta sa koreodramom po motivima drame Vilijema Šekspira SAN LETNJE NOĆI. Koreografi su Laslo Bobiš, Laslo Budai i Ildiko Đeneš a reditelj Zoltan Puškaš.
Poučeni dobrim iskustvom od prošle godine, organizatori se nadaju i veruju da će sa ovim festivalom napraviti korak dalje u svakom smislu.

Na KzN govorili su: Predrag Umičević, gradonačelnik Smedereva i član Saveta festivala Tvrđava Teatar, Vida Ognjenović, predsednica Saveta festivala, Slobodan Šuljagić, zamenik predsednice Saveta festivala, Nikola Mirkov, član Saveta festivala, Branislava Liješević, umetnička direktorka i selektorka festivala, Dragoljub Martić, direktor festivala i Božidar Đurović, direktor Narodnog pozorišta u Beogradu.

U ime Narodnog pozorišta u Beogradu prisutne je pozdravio direktor Božidar Đurović rekavši da se u ime Narodnog pozorišta raduje drugom festivalu Tvrđava Teatar i dodao:
– Prošlogodišnji je bio veoma uspešan, verujemo da će ovaj biti još uspešniji i da će naredni doneti još više pozorišne radosti za publiku i za pozorišne umetnike naše zemlje i Narodno pozorište, kao i do sada i u buduće će biti, ne samo ovom festivalu spona nego će se truditi da na bilo koji način pomogne i podrži festival.

Gradonačelnik Smedereva Predrag Umičević se zatim zahvalio svima za pomoć u afirmaciji prošlogodišnjeg festivala dodavši:
– Na taj način ste nam nametnuli obavezu da kao grad pokušamo da nadmašimo prošlogodišnji festival, što neće biti lako. Na programu kojim najavljujemo ovogodišnji festival vidite slike sa prošlogodišnjeg festivala, to su slike koje obavezuju i to je jedna divna obaveza da se ponovo pokažemo kao grad domaćin u kojem se publika prošle godine, kao reka ljudi, kretala ka Malom gradu Smederevske tvrđave dolazeći u teatar. Ta publika nadasve nas je obavezala da i ove godine uzmemo učešće u radu i da podržimo festival. Izgleda da je i ocena prošlogodišnjeg festivala na tom nivou da nas obavezuje da se i ove godine maksimalno potrudimo. Ja se nadam da će Smederevo, dva puta prestoni grad, grad u kojem je 1430 i neke, 1440 i neke bilo pozorište, gde su dolazile italijanske pozorišne trupe, evo mi na istom mestu, posle toliko vekova nastavljamo jednu tradiciju koja ovoga puta tek počinje da biva tradicija i ja se nadam da ćemo za nekoliko godina reći da je ovo tradicionalni festival, ali za sad, kao grad, pokušaćemo da nadmašimo prošlogodišnju šansu koju smo imali da budemo grad domaćin festivala. I dobitni tim ne treba menjati, pored mene su ljudi koji su zaista dali maksimalan doprinos da zajedno afirmišemo i državu Srbiju i prestoni grad Smederevo i kulturu ove države i da se na jednom širem planu predstavimo kao mesto koje može da bude dobar organizator. Kultura je najbrži ambasador i putem interneta dobili smo mnogo čestitki i podrške, mnogi su se najavili da će biti gosti na festivalu, a stigao je i veliki broj ponuda onih koji žele da učestvuju na festivalu. I na početku sam se zahvalio vama, predstavnicima sedme sile i ja vas pozivam da svojom snagom, snagom svoje sile, ponovite ono što smo radili prošle godine a mi ćemo vam za to dati dobar materijal, da građanima Srbije i zemljama u okruženju predstavimo ovogodišnji Tvrđava Teatar.

Rečima zahvalnosti se obratila i Vida Ognjenović, predsednica Saveta festivala:
– Ja takođe želim da vam zahvalim za podršku koju smo prošle godine uživali. Nadam se da vas ni ove godine nećemo izneveriti. Htela bih da naglasim jedan sopstveni, veoma zanimljiv doživljaj. Bila sam u Minsteru da predam nagradu Teatru Titanik, jer predstavnici tog teatra nisu mogli da dođu na završnu svečanost uručenja nagrada prošle godine. Oni su to uručenje nagrade podigli na jedan visok nivo, bila je prisutna gradonačelnica grada Minstera i veliki broj pozorišnih radnika, umetnika iz drugih oblasti, i tu na tom skupu umetnički direktor i reditelj Teatra Titanik izrazio je želju da u budućnosti napravimo zajednički projekat, da prva režija izvan Minstera i Lajpciga, gde oni rade, gde oni imaju pozorišta i radionice, bude saradnja, koprodukcija sa Tvrđavom Teatrom. Ja sam, naravno prihvatila. To neće biti ove sezone, neće biti ni dogodine, mi znamo iz kojih razloga. Ali, mi čvrsto koračamo tim putem i idemo uzvodno i mislim da ćemo takve ponude za saradnju dobijate sve više. Prošlogodišnji festival je bio odlična intonacija, zahvaljujući vašoj podršci i odličnim tekstovima o našem poduhvatu, koji je kao što znamo imao i dosta sumnjičavih komentara. Ta intonacija nam je dala snage da nastavimo i ovogodišnji festival ima za slogan Sviraj to ponovo, Sem i ni Hemfri Bogart to nebi rekao da mu se ta pesma nije veoma dopala. Evo, mi ćemo to odsvirati ponovo, ne bojte se!

Zatim je Slobodan Šuljagić, zamenik predsednice Saveta festivala rekao da je prošle godine ovaj projekat sačekan sa razumljivom skepsom i da je bilo razmišljanja da li je takav događaj potreban u teškoj godini.
– Nadam se da smo razuverili one koje su sumnjali u svrsishodnost jednog ovakvog poduhavata. E, sad se, za razliku od prošle godine, evo godine festival očekuje sa priličnim nadama. Javnost je prepoznala, pre svega publika, pa mediji i stručna javnost, značaj jednog ovakvog festivala, njegovu specifičnost i to je postavilo pre svega pred organizacioni tim i pred selektora jedan zadatak da se ide stepenicu više sledeće to jest ove godine. Nadam se da će ovaj veoma zanimljiv program opravdati vaša očekivanja i da ćete upoznati pre svega publiku, koja je prošle godine bila najznačajnija podrška festivalu. Ja se ne sećem kulturnog događaja na koji je publika u toj meri hrlila, a čitav koncept nije komercijalnog, populističkog karaktera, što je jedna činjenica koja ohrabruje u ovom trenutku, pred susret sa novim programom, sa novom festivalskom godinom.   

„Nema ničeg fantastičnijeg od stvarnosti“ – rekao je naš uvaženi kolega Egon Ervin Kiš. I ovaj poduhvat govori u prilog tome. Pre nego što sam bio obavešten da će naša predsednica biti Vida Ognjenović, razmišljao sam da je to noćna mora biti na čelu jednog ovakvog tela. Praksa je međutim, pokazala da je sve moguće u ovim uslovima i ja, čiji je doprinos apsolutno zanemarljiv u ovome, više to doživljavam kao počast i mogućnost sebi da gledam kako se jedan projekat odvija u ovim našim … uslovima. Srećan sam i privilegovan što sam u prilici da to izbliza posmatram. Nadam se da će ove godine to nadmašiti prethodnu, skoro sam uveren gledajući ovaj predlog programa i zahvalan sam svim ljudima koji taj poduhvat ostvaruju – rekao je Nikola Mirkov, član Saveta festivala.

Možemo slobodno reći da je prošlogodišnji festival potpuno ispunio naša očekivanja, rekao je Dragoljub Martić, direktor festivala i nastavio:
– Naime, za samo godinu dana postojanja festival Tvrđava Teatar je postao reprezentativan umetnički događaj u našoj zemlji. U prilog tome govori činjenica da smo ove godine sa Ministarstvom kulture potpisali Protokol o saradnji, koji nam omogućava stabilniju finansijsku situaciju. Zahvaljujući pre svega izuzetnom prostoru na kojem se odvija festival Smederevskoj tvrđavi i izuzetnom odabiru predstava i medijima koji su na izetan način sve to propratili, prošle godine smo kao rezultat tog zajedničkog napora imali više od 20.000 posetilaca. Ove godine sigurno ćemo se potruditi da taj broj i premašimo. Pripreme za festival su u toku, biće malih izmena što se tiče samog uređenja prostora, u kojem će se igrati predstave, naime bina i tribine neće biti na istom mestu kao prošle godine i to je jedna od prednosti ambijentalnog festivala što nam omogućava da eksperimentišemo i ispitujemo taj prostor. Nadam se da će i ove godine festival biti dobro propraćen i da ćete biti zadovoljni. Zahvalio bih se Ministarstvu kulture Republike Srbije i Gradu Smederevu na podršci, kao i sponzorima: PTT Saobraćaja Srbija, Telekom Srbija a.d., JAT airways, Nafta a.d., kopmaniji U.S.S. Srbija, saobraćajnom preduzeću „Lasta“ i drugim sponzorima koji su pomogli da se festival održi.

O programu ovogodišnjeg festivala govorila je Branislava Liješević, selektorka i umetnička direktorka festivala. – Prošlogodišnji festival nam je pokazao u kom smeru treba da ide da se ide sa selekcijom i načinom i sa organizovanjem predstava u Smederevskoj tvrđavi i na Gradskom trgu. Ove godine smo taj prošlogodišnji program, na neki način, poboljšali, usavršili, imamo više predstava i mislim da ovaj glavni program ima jednu, zaista zaokruženu celinu dobrih predstava koje smo uspeli da nađemo u ovoj krznoj godini što se tiče pozorišne produkcije u Srbiji.  U glavnom programu, kao što ste videli, imamo devet predstava a deset dana traje festival. To je optimalan broj. Prošle godine je to bilo mnogo manje. Ove godine imamo i tri teatra odnosno četiri predstave iz inostranstva i, sve u svemu, imaćemo jedan vrlo uzbudljiv program, koji počinje predstavom DO DO LAND Teatra Puho iz San Sebastijana i nastavlja ovom selekcijom naših predstava i jednom predstavom koja dolazi iz Rijeke, iz Hrvatske, a koja je za nas takođe jako bitna i predstavama koje su na neki način drugačije nego što su bile sve selekcije ovogodišnjih festivala uključujući i Sterijino pozorje. U prvom redu ovde mislim na nekoliko predstava koje su izostavljene iz tih selekcija i koje meni, u ovom programu, predstavljaju zaista prave bisere. To je, pre svega, predstava PROSLAVA Ateljea 212 u režiji Ive Milošević, koja je izašla prošle godine u junu mesecu i koja je zaobiđena, izostavljena iz svih selekcija koje su se u međuvremenu desile, zatim predstava BUĐENJE PROLEĆA Malog pozorišta „Duško Radović“ u režiji Anje Suše, koja je jedna zaista izuzetna predstava, jedan pravi biser, koji selektori nisu prepoznali kao predstavu koja odgovara ne samo publici, adolescenata i mladim ljudima, ona je jako dobra i poučna i edukativna i za odrasle i za roditelje u prvom redu. Tu su, zatim predstave Novosadskog pozorišta „Ujvedeki sinnhaz“ koje su se meni ove godine jako dopale i koje su opet nešto novo u odnosu na prošlogodišnju selekciju i uopšte selekcije koje su do sada predstavljene. Umesto predstave POMORANDžINA KORA, koja je svima bila favorit, ja sam izabrala ČOVEKOVU TRAGEDIJU koju je režirao Kokan Mladenović i koja je jedan divan spektakl mađarskog pisca Imrea Medača i govori o razvoju čovečanstva od Adama i Eve do današnjih dana. Predstava je rađena u nekom maniru mjuzikla, zato je vrlo zgodna i za prijem kod publike, a s druge strane ona će biti simultano prevođena, tako da nema problema sa razumevanjem. Druga predstava tog teatra je uključena u završni program festivala i to je predstava za nagrađene i to je SAN LETNJE NOĆI koji je pre nekoliko dana izašao u „Ujvedeki Sinhazu“. To je jedan mjuzikl odnosno koreodrama koja nikog ne može da ostavi ravnodušnog i koja ima sve odlike nekog Brodvejskog spektakla. To je zaista sve toliko interesantno. Svi autori, koreografi, scenograf, kostimograf su iz Mađarske a reditelj je Zoltan Puškaš Novosađanin, tako da će posle ove selekcije koju sam napravila publika imati priliku zaista da uživa u jednom ovako divnom spektaklu, opuštajućem, a to će biti i nagrada za nagrađene. Kao što je to gospođa Vida Ognjenović rekla, naslov naše ovogodišnje selekcije je SVIRAJ TO PONOVO, SEM, to je i jedna urbana komedija Beogradskog dramskog pozorišta. Zatim, imamo zanimljiva prožimanja saradnje između prošlogodišnjih članova žirija na našem festivalu. To je predstava RUMUNIJA 21 koju je u Užicu režirao Goran Golovko, član žirija našeg festivala, a u isto vreme Nemanja Ranković, drugi član našeg žirija je režirao u Rijeci predstavu METAK ZA SVE, koja je za nas takođe interesantna, jer je režija jednog srpskog mladog pisca Dušana Spasojevića. Ovde je i predstava Kraljevačkog pozorišta PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ. Ja sam bila oduševljena tom predstavom, jer sam videla jedan iskren napor tih ljudi da idu u korak sa predstavama koje se dešavaju u Beogradu i ovim pozorišnim centrima. Predstavu je režirao Nebojša Dugalić i on igra glavnu ulogu Drobca, zaista fascinantno po mojoj oceni. Tu je naravno, videli ste i predstava KATE KAPURALICA. Ona je stara petnaest godina i obnovljena je sad sa skoro istim glumcima koji su je igrali pre petnaest godina i ona je, na neki način, poklon smederevskoj publici, mladim ljudima koji je nisu videli, koji su od tih dana stasali u dvadesetogodišnjake i koji su mogli samo da čuju odjeke koje je ta predstava imala u vremenu kada je izašla. Što se tiče ovih predstava iz zvaničnog, glavnog programa, to je selekcija na koju sam prilično ponosna, dosta ponosna, jer je ona jedan drugačiji presek pozorišnih zbivanja u Srbiji i ajde da kažemo okruženju, uslovno rečeno, jer imamo samo jednu tu predstavu iz okruženja i mislim da će ove godine publika i novinari koji prate festival uživati u ovom glavnom programu.

Prateći program je zanimljiv zato što ćemo na Trgu u Smederevu videti Teatar Pavana iz Amsterdama i Teatar En Vol iz Sasarija sa svojom divnom predstavom koja se zove BAU – BRIGATTA DI ARMONIZZAZIONE URBANA. Radi se o grupi beskućnika, skupljača otpada u nekoj urbanoj sredini koji od toga što nađu, što su ljudi odbacili, nekog otpada civilizacije prave svoj šou, svoju predstavu, pretvaraju delove tog otpada u instrumente i zabavljaju se na svoj način i samim tim zabavljaju i publiku koja ih gleda. Ove dve predstave Teatra Pavana, jedna namenjena deci i jedna namenjena odraslima su zaista vrlo vizuelno lepe i atraktivne predstave, koje će na onom divnom prostoru gde je prošle godine nastupao Strange Fruit imati jako veliki broj publike i dečije i odrasle. Mi, naravno, ne zaboravljamo naše mlade, njima je upućena i predstava BUĐENJE PROLEĆA i ova FOLLETI, jer to je naša buduća publika na festivalu, a moramo da vodimo računa o podmaldku pozorišne publike u Smederevu i svugde.

Toko je gospođa Liješević predstavila programa ovogodišnjeg Tvrđava Teatra a zatim je pozvala publiku i novinare da dođu na festival i provere da li sve to što je ona rekla  tačno.
Na novinarsko pitanje da kaže nešto više o španskoj predstavi DO DO LAND, gospođa Liješević je rekla: Teatar Puho iz San Sebastijana sastavljen je od umetnika iz Argentine i Španije i oni nastupaju na jednom ogromnom kranu, jako, jako visokom kranu i tu su glumci koji se ponašaju kao da igraju na čvrstoj podlozi, kao na zemlji i ništa ih ne plaši na tim visinama. To je predstava koja gde god se pojavi izaziva veliko interesovanje publike, jer čini ih da grad u kome se to dešava dobija jednu posebnu dimenziju grada gde se kultura neguje i gde se vodi računa o tome šta će biti prikazano publici. Dođite, pa vidite, ali to je jadan pravi spektakl, nešto kao što smo prošle godine videli na Strange Fruit-u, ali ono je bilo na četiri i po metra visine, a ovo se dešava na dvadeset i više metara visine u nebu. Prosto izgleda kao da ti ljudi lete, kao da igraju na nekoj pozornici gde je sve uobičajeno. Njima je uobičajeno da lete nebom.

To je jedno od ovih savremenih ispitivanja. Vi znate da je moć letenja oduvek bila zagonetka i veliki izazov ljudima i pozorište sada eksperimentiše sa tim izazovima ravnoteže, izazovima stvarnosti, izazovima na kojima je naviknuto i zacrtano. Drugim rečima, Dekartov sistem dozvoljava i ovakva ispitivanja našeg odnosa prema velikim prostorima koji nas okružuju, koji mi zovemo nebo ili svemir – dodala je Vida Ognjenović.  

Sledeća Konferencija za novinare biće održana neposredno pred početak festivala u prostoru Malog grada Smederevske tvrđave.

Marija Aničić

Izvor: Press služba Tvrđava Teatra

Slične vesti

Leave a Comment

error: Sadržaj je zaštićen !!