Kada gomilanje kozmetičkih proizvoda postane samo sebi cilj osoba se suočava sa ozbiljnom bolešću zavisnosti. Preventivne taktike u ponašanju mogu biti od pomoći.
Za kompulzivnog kupca kupovina predstavlja oblik borbe sa psihološkim tenzijama i nekontrolisanim strepnjama. Na početku, to je negativna emocija ili frustracija koju osoba zavisničkom kupovinom pokušava transformisati u pozitivnu emociju – kao što je uteha ili smirenje.
Kompulzivna kupovina je često povezana sa poteškoćama u upravljanju emocijama poput besa, krivice, anksioznosti, frustracije, malodušnosti, nedostatka zadovoljstva.
Koliko ljudi toliko i ljudskih priroda i neverovatnih karaktera, ali i psihosocijalnih poremećaja. Cigarete, droga, kocka, alkohol se najčešće vezuju uz pojam zavisnosti. Međutim, zavisnost može imati hiljadu lica.
U savremenom društvu su zavisnosti od kupovine i estetskih operacija vrlo česti oblici bolesti. Nekontrolisana potreba da se kupuju kozmetički proizvodi od sredstava za negu preko šminke i svih drugih sitnica za ulepšavanje je poseban oblik zavisnosti od kupovine.
Kod ovog maničnog poremećaja u prvom planu nije kupljena stvar već sam čin kupovine.
Šta je zavisnost od kupovine kozmetike?
Zavisnost od kupovine je emocionalno podstaknuta nekontrolisana kupovina. Kao i kod mnogih drugih zavisnosti, zavisnici od kupovine mogu iskusiti nekontrolisani poriv za kupovinom koji dovodi do trenutnog zadovoljstva.
Slikovitije rečeno, osoba može imati poriv da kupi sve boje sjaja za usne koji njen omiljeni brend izbaci na tržište. Ili može besomučno kupovati različite kreme za lice, parfeme rumenila, pudere i slično.
Osoba koja pati od ovog poremećaja uvek je čvrsto ubeđena da joj je baš taj novi predmet kupovine neophodan za savršen izgled.
Kako nastaje zavisnost od kupovine kozmetike
Odlazak u kupovinu ili u današnje vreme, poručivanje online, prijatan je osećaj. Nakon napornog dana, nakon uspešno završenog projekta ili položenog ispita, častiti sebe nekom ženskom sitnicom nije greh.
Odlazak u kupovinu može biti i uteha nakon raskida sa voljenom osobom. Kupovina na mnoge osobe deluje terapijski.
Kupovanje kozmetike je, kao i kupovina odeće, pokućstva, automobila – potreba. Međutim, kada kupovina postane sama sebi svrha i nadraste realne potrebe osobe koja pazari sve nove i nove preparate, govori se o zavisnosti od kupovine kozmetike. Zavisnost od kupovine bilo kog oblika, pa i kozmetike, nastaje na emocionalnom nivou kao poriv da se nekontrolisano kupuje.
Manična kupovina preparata za ulepšavanje je manifestacija neke emocionalne frustracije.
Osobe koje je imaju, (žene češće pate od ovog poremećaja) imaju nisko samopoštovanje, nesigurne su i pate od straha od odbacivanja. Obično sebi nisu dovoljno lepe, nesigurne su i kupovinu velikih količina šminke podsvesno doživljavaju kao način da se ulepšavanjem dopadnu okolini.
Kako prepoznati trenutak kada kupovina kozmetike preraste stvarne potrebe i postane oblik zavisnosti? Ukoliko osoba često kupuje kozmetiku impulsivno, brzo nakon toga zažali zbog svog čina, najzad ponekad upadne i u finansijske poteškoće zbog prekomernog trošenja, vrlo je verovatno da pati od kompulzivnog poremećaja zavisnosti od kupovine kozmetike.
Ukoliko se analiziraju pojedinačni slučajevi može se uočiti izvesna pravilnost u ponašanju zavisnika.
Na primer, jedna žena će kupovati samo preparate određenog brenda čiji je poklonik, iako ta kozmetika za nju nema upotrebnu vrednost. Ovo su takozvani kolekcionari među zavisnicama. Druge žene se fokusiraju, recimo, samo na ruž, rumenilo za obraze ili neki drugi specifičan kozmetički proizvod. Treća vrsta kupuje sve stihijski, jer nijedan prethodni proizvod nije dovoljno dobar da podrži željeni ideal lepote.
Masna koža i zavisnost od kozmetike
Među mnogim problemima sa licem nalazi se i masna koža. Najčešće je posledica prirodne sklonosti kože da proizvodi višak sebuma. Na osnovu toga koža lica se može podeliti na nekoliko osnovnih tipova.
Za razliku od suve kože koju je teško dodatno hidrirati i održati zdravom, ovde se mora pronaći način kako protiv masne kože.
Postoje čitave kozmetičke linije koje tretiraju upravo ovaj tip kože. Dostupni su losioni, tonici, kreme za masnu kožu, gelovi i pene za umivanje. Bubuljice su čest pratilac masne kože. Stoga osobe koje imaju ovaj tip lica obično uključuju i neki od preparata za njihovo suzbijanje ili lečenje.
Borba sa masnim licem i bubuljicama, ukoliko se desila u pubertetskom dobu kada mlada osoba svoj identitet gradi ponajviše na osnovu svog fizičkog izgleda, može prerasti u opsesivno kupovanje kozmetike namenjene nezi masne kože.
Kako se rešiti zavisnosti od kupovine kozmetike?
Neke žene vrlo retko kupuju kozmetiku. One u svom neseseru imaju tek nekoliko neophodnih sitnica. Druge uvek imaju više nego što im je potrebno i neke prparate nikada i ne upotrebe. Ipak nisu sve osobe koje vole mirisne kozmetičke bočice zavisnici.
Savremeno potrošačko društvo podstiče maniju nepotrebnog kupovanja. Reklame za kozmetičke proizvode nude sliku savršene lepote, odsustvo starenja, sjajne brošure, katalošku prodaju i najzad, online prodaju kao vrhunac.
Kod ozbiljnih poremećaja opsesivne zavisnosti od kupovine pomoć stručnog lica je neophodna. Razgovor sa psihologom i psihoterapija su jedini način da se poremećaj prevaziđe.
Kod blažih oblika kada je reč o prosto nesmotrenoj kupovini tu i tamo, od pomoći može biti nekoliko pitanja na koja sebi treba dati iskren odgovor:
- Da li mi je ovo zaista neophodno?
- Da li ovo sebi mogu da priuštim u ovom trenutku?
- Postoji li pametniji način da uložim ovu svotu novca?
- Ukoliko mi ovo zaista nije potrebno, da li ću ga koristiti?
- Da li ja to kupujem osećaj blagostanja?
- Šta želim da dokažem ovom kupovinom?
- Da li ću na ovaj način investirati moje vreme, energiju i novac u nešto što mi zaista mnogo znači?
Uz to, preporučuje se da se odluka o kupovini prespava jednu noć. Sutradan se često uvidi da je ideja nije bila pametna. Kupovinom se ne kupuje sreća. Naprotiv, nakon nepotrebnog pazara ostaje osećaj srama zbog neodgovornog ponašanja i osećaj praznine.
Trikovi kako izbeći nepotrebnu kupovinu kozmetike
Ukratko, ovi saveti se mogu svesti na nameru da osoba sebe sačuva od izazova. Ukoliko zna da se neće odupreti preteranoj kupovini kozmetike potrebno je da se sačuva od svih prilika koje bi je na to podstakle:
- Ne odlaziti u razgledanje po drogerijama.
- Uljudno odbiti prelistavanje kozmetičkih kataloga koji se svako malo nude na poslu, kod prijateljice pa i na ulici.
- Izbegavati sajtove za online kupovinu kozmetike. Isključiti se iz takvih grupa na društvenim mrežama.
Online prodaja kozmetike posebno otežava osobama koje su skolone ili zavisne od kupovine kozmetike. Svi ti divni preparati koji izgledaju kao čista sreća u bočici, nalaze sa na samo jedan klik. Kako do tog fatalnog klika ne bi došlo, ne treba se izlagati toj mogućnosti:
Napraviti precizan mesečni budžet i pridržavati ga se
- U Excel tabeli ili svesci treba napraviti precizan budžet po stavkama: osnovne životne potrebe, zabava i šoping, nepredviđeni troškovi i slično.Ovo će pomoći ne samo kod kontrole nekontrolisane kupovine kozmetike već i generalno u boljem upravljanju novcem.
- Zaboraviti namerno svoju platnu karticu kod kuće. Dobar način odbrane od impulsivne kupovine. Kada se prespava ona noć odluke i ukoliko je željeni predmet kupovine zaista izanaliziran kao neophodan, može se kupiti i sutra.
- Odsustvo načina plaćanja može biti dobar vid zaštite od nepromišljenog kupovanja.
Psihoterapija
U svakom zavisničkom kupovanju kozmetike krije se jedna frustracija iz mladih dana. Na nekoj razvojnoj tački je došlo do “greške”. Jedno traumatično iskustvo nije obrađeno na pravi način. Jedan osećaj odbačenosti, nedopadljivosti, odsustva ljubavi je istrajao do zrelog doba.
Ta trauma nastavlja da živi u osobi koja je zavisna od kupovine kozmetike, odeće, knjiga i slično. U najtežim slučajevima psihoterapija je standardni tretman, jer će uz pomoć psihoterapeuta pacijent moći da razume poreklo zavisnosti u ponašanju. „Psihoorganska” analiza, na primer, može biti dobar terapijski pristup zavisnosti od kupovine tj. kompulzivnom ponašanju.
Ova terapija koristi različite radne alate koji će omogućiti kontakt sa unutrašnjim detetom kako bi se odrasla osoba ponovo povezala sa detetom koje je nekada bila. Što se sa jedinkom više ode u dubinu to su mogućnosti za identifikaciju traume izglednije kao i pronalaženje adekvatnog rešenja.
Ovo odrasle oslobađa ove zavisnosti i pomaže im da povrate samopouzdanje i samopoštovanje. Ideja je da se unutrašnje dete odvede na sigurno i otkrije gde je došlo do greške tokom odrastanja i da se to dete prihvati sa svim njegovim vrlinama i manama. Da mu se pokaže da je voljeno i prihvaćeno, vredno, baš takvo kakvo jeste i da nisu potrebne gomile kozmetike za osećaj lepote, dopadljivosti, prihvaćenosti.
Jasan stav da lična vrednost dolazi iznutra u vidu dobrih karakternih osobina, razvijene empatije, humanosti, kompetentnosti i slično može pomoći lakšem odupiranju potrošačkom društvu kupovinu promoviše jedini uslov za sreću.
Srbijanka Stanković
2 comments
Ja sam je prevazisla samo vracanjem na originalnne ideje. Pocela sam sa kupovinom kozmetike kako bi mi koza, kosa i nokti izgledali zdravije. Poenta je sto sam uspela da stanem kad sam pronasla preparate koji mi odgovaraju i kupovacu tek kad se periodicno naviknem na njih i potrebna je promena