Home Info Kako je ko i koliko trošio u kampanji

Kako je ko i koliko trošio u kampanji

redakcija

Sve stranke su se i te kako potrudile da ih u 45 dana kampanje nikako ne izgubimo iz vida i to ih je sve zajedno koštalo 13 miliona evra. Naivno smo poverovali u predvidjanja da će zbog relativno kratkog roka između raspisivanja i održavanja jubilarnih izbora kampanja biti skromna. Pre 2 godine jeste potrošeno više, ali tada je vođena duža kampanja u koju je uključen i drugi krug predsedničkih izbora, tako da je intezitet trošenja novca sada isti kao i te 2012-te godine. 

Tada je u konačnom svođenju računa na osnovu stranačkih finansijskih izveštaja ostalo nepoznato kako su partije nadoknadile gotovo polovinu potrošenog novca, a sada bi taj mistični procenat mogao da bude i veći. U Srbiji niko nikada nije odgovarao za kršenje propisa o finansiranju kampanja. "Naivan posmatrač politickog života u Srbiji pomislio da je ta oblast politickih partija najčistija oblast, da su ruke ljudi u politici najčistije tamo gde se inače obrću u svim drugim društvima najveće sume novca i to van zakona.."- rekao je Vladimir Goati (Transparentnost Srbija).

Kada se pogleda trošak stranaka na televizijsku promociju, stiče se utisak da je na izborima svako prošao onako koliko je i uložio. Naprednjaci su za TV kampanju dali gotovo 4 miliona evra, a koalicija okupljena oko socijalista kao drugoplasirana oko 1,5 miliona evra. Najveci gubitaši su Ujedinjeni regioni Srbije i Liberalno demokratska partija, koji su i pored troška od oko milion evra ostali ispod crte. 

Kako će stranke ovoga puta prikazati pokrivanje svih rashoda, ti izveštaji trebalo bi biti poznati javnosti u maju. Ali hoće li se tada sve nejasnoće oko novca detaljnije ispitati? "Stranke su dobijale čini mi se, nek me ispravi neko ako zna, bilo je to i u medijima oko 8,9 miliona dinara pre izborne kampanje, tako neke sume su bile u pitanju kao avans i sada vi pogledajte koliko je od ovih troškova koje ste videli danas moglo biti podmireno odatle. Dakle, mnogo veća aktivnost tužilaca je potrebna da bi se ta tema uopšte mogla načeti." – Nemanja Nenadić (Transparentnost Srbija).

Upoređujući ga sa ostaim gradovima u Srbiji, Beograd je i u ovoj kampanji drastično iskočio. Više od 2 miliona evra potrošeno je na reklamne bilborde, a posebno je zanimljivo da je udeo političkih u odnosu na bilborde drugačijih poruka porastao na 70% u poslednjoj nedelji kampanje. Najviše novca za  ovaj vid kampanje potrošili su socijalisti, naprednjaci i liberali oko milion evra, dok je recimo lista Dosta je bilo, izdvojila 60 puta manje novca. Transparentnost Srbija u ovoj kampanji posebno izdvaja i neverovatan skok broja takozvanih promotivnih aktivnosti u kojima su prednjačili potencijalni kandidati izbornih pobednika za poziciju gradonačelnika Beograda.

"To je ono na šta smo svi već navikli u okviru izborne kampanje. Iznenada postoji neodložna potreba da se posete fabrike, da se razgovara sa građanima, da se obiđu škole, zdravstvene ustanove, da se popisuju memorandumi i sporazumi, uručuju donacije i pokloni. Kada poredimo te promotivne aktivnosti u ovih 45 dana pred izbore sa istim periodom 2013. godine, imamo rast od 848% za sve ove funkcionere.." – Zlatko Minić (Transparentnost Srbija).

U zakon o finansiranju politickih aktivnosti kome je izborna kampanja 2012 bila prvi test polagane su velike nade, tada nije položio, ovo je druga šansa.

 

Izvor: B92

0 komentara
0

Slične vesti

Ostavi komentar

error: Sadržaj je zaštićen !!