Kao lađar, 45 godina sam na vodi, nisam neuk. Brod je bio u katastrofalnom stanju. Video sam svojim očima prskotine kada je izvučen nakon nesreće. U tovarnom prostoru tri rupe, šaka može da prođe. To ne može preko noći da nastane. Kako to nisu videli u Upravi kada su dali dozvolu za plovidbu dva dana pre nesreće? Ovde neko zataškava slučaj. Na kraju, ispašće da su Milan i Nikola krivi.
Ovo, za "Novosti", kaže Ljuban Brzaković, otac zapovednika Milana Brzakovića, koji je nastradao na brodu "Beograd 10", koji je potonuo na Dunavu pre godinu dana kod Smedereva. U nesreći je tada poginuo i mašinista Nikola Kosovac, koji je iz vode izvučen posle četiri dana, dok Brzaković još nije pronađen.
Porodice nastradalih nisu zadovoljne ishodom tužilačke istrage koja je ustanovila da za potonuće teretnjaka nema odgovornih u preduzeću "Ivan Milutinović" i Upravi za sposobnost broda za plovidbu. Nadležni tvrde da je jedini krivac – "zamor materijala".
– Milana nema, istine nema. Ne možemo da se pomirimo sa time da niko nije kriv za nesreću. Krivac mora da postoji – kaže Željko Brzaković, rođeni brat nestalog kapetana, takođe brodar.
Dok čekaju vest da je Milanovo telo nađeno, Brzakovići traže odgovore, i tvrde da je brod bio oštećen i da nije smeo da dobije dozvolu za plovidbu. I Marko Kosovac, sin pokojnog Nikole, kaže da neće odustati dok se istina ne sazna.
"Novosti" su saznale da je, nakon havarije brodova "Beograd 10" i "Beograd 2", Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture sprovelo detaljno ispitivanje uzroka. Kako nam je u tom ministarstvu rečeno, u procesu su učestvovali inspektori bezbednosti plovidbe MGSI, predstavnici Uprave za utvrđivanje sposobnosti brodova za plovidbu, Direkcije za vodne puteve i spoljni eksperti za Rečne informacione servise. Konstatovano je da brodovi iz ove serije nisu bezbedni.
– Tokom ispitivanja obavljena je analiza istorije plovidbe brodova ove serije, svih havarija koje su pretrpeli i razloga koji su doveli do kvarova. Rezultat ispitivanja pokazao je da se ova serija brodova hitno mora povući iz upotrebe iz razloga bezbednosti plovidbe i zaštite ljudskih života. Upravni odbor "Preduzeća Ivan Milutinović – PIM", u čijem vlasništvu su svi brodovi ove serije, doneo je odluku o rashodovanju, čime je realizovan zahtev MGSI o povlačenju plovila iz dalje upotrebe – navodi se u odgovoru "Novostima" iz resornog ministarstva.
U najmanju ruku zbunjujuća jeste činjenica da ovom sveobuhvatnom istragom ipak nije utvrđen uzrok potonuća!? Naime, u odgovoru Višeg javnog Tužilaštva u Smederevu porodici Brzaković, koja je uputila prigovor na nalaze istrage, navodi se da "izvršenim uviđajem Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture nije utvrđen uzrok plovidbene nezgode u kojoj je potonuo samohodni teretnjak 'Beograd 10'".
Zbog ovoga, tužilac je angažovao sudskog veštaka. Prema njegovom nalazu nisu utvrđeni propusti nadležnih u PIM-u, ni u Upravi za sposobnost brodova za plovidbu, ali ni članova posade. Uzrok potonuća po veštaku je "zamor materijala usled čega je došlo do prskotine u levom pramčanom delu broda i ulaska vode u unutrašnjost".
Nova istraga
Lađari smatraju da povlačenje brodova ne sme da bude tačka na tragediju od pre godinu dana.
– Jedni odgovoran potez do sada je povlačenje brodova. Insistiramo da se utvrdi kako je došlo do havarije i čija je odgovornost. Bez obzira na to da li je ljudski faktor ili greška u pravnom okviru, na kraju se mora doći do imena i prezimena – kaže Zoran Jovičić iz Udruženja profesionalnih lađara Srbije.
J.Ilić
Izvor: Večernje novosti