Info Naše priče
10.03.2016.

Prvi smederevski taksista Dimitrije Antić Mita Mečka

74fdc0e8877213be313952a90a76b758

Većini je poznato da je Smederevo od svog postanka bio napredan grad, ali i administartivni i kulturni centar Srbije. Smederevo je još u srednjem veku postalo prestonica despotovine Srbije, kada je Đurađ Branković sa svojom suprugom Jerinom1430.godine, izgradio veliku Tvrđavu na najlepšem mestu, na ušću Jezave u Dunav i tu stolovao do svoje smrti1456.godine. Turci su pokorili Srbiju 1459.godine.

Nakon uspešno izvedenog Prvog srpskog ustanka 1804.godine voždu Karađorđu, pod krošnjom starog duda, 8. novembra 1805.godine, dizdar Muarem Guša predao je ključeve slobodnog grada Smedereva. U to vreme u gradu je osnovan Praviteljstvujušči sovjet serbski, na čelu sa Dositejem Obradovićem, pa je Smederevo ponovo postalo prestonica, u tek oslobođenoj Srbiji od Turaka. 

Smederevo je dobilo na značaju i prosperitetu u vreme vladavine dinastije Obrenivić, kada je Srbija postala samostalna kneževina. Rodonačelnik dinastije, knez Miloš je 1829.godine od nekog Turčina kupio imanje u Smederevu, zajedno sa vinogradom na potezu  Zlatno brdo. Godine 1865.godine Knez Mihailo Obrenović je na ovom imanju obnavio vinograde i podigao jednospratni letnjikovac, ali je Dvorski život tu ustanovljen u vreme kralja Milana, i nastavljen u vreme vladavine kralja Aleksandra.

Panorama Smedereva 1931.godine


Po završetku Prvog svetskog rata 1918.godine, Srbija kao pobednica, i grad Smederevo, koje je oslobođeno 17. oktobra, hvataju zalet za svoju obnovu i ubrzani razvoj, jer su u tom ratu imali jako velike gubitke. U tom slavnom i naprednom vremenu, pa sve do 1940. godine (do početka Drugog svetskog rata,) u Smederevu, prema evidetnim podacima, izvršena  je velika privredna, ekonomska i kulturna izgradanja. U tom i u takvom Smederevu, nastale su i povećane potrebe za postojanje „organizovanog“ prevoza putnika po gradu i okolini, jer je u njemu tada bilo već oko 12 hiljada stanovnika. Taj posao su onda obavljali fijakeristi, koji su se nalazili iza Crkve Svetog Đorđa na južnoj strani, u Njegoševoj ulici, od kafane „Pariz“ pa sve niže dole prema ulici Vuka Karadžića, ka zgradi Platnog prometa - danas, ranije SDK. 

Izgleg Smedereva 1932.godine


Na tom mestu i Dimitrije Antić (1883.-1968.god.), poznatiji u varoši kao Mita Mečka, rođeni Smederevac, počeo je da radi kao fijakerista, ali je uprkos brojnim skepticima jasno video prednost motora nad konjima. Ubrzo zatim doneo je odluku da kupi automobil, pa je tako 1924.godine postao prvi taksista u Smederevu. 

Odkug nadimak Mečka? Taj nadimak potiče od prvog  smederevaca iz familije Antić, od Alekse koji je radio kao obalski radnik na smederevskom Pristaništu. Kad nisu imali posla, on i njegove kolege najčešće su sedeli u nekoj od kafana na Dunavu. Jednom prilikom u razgovoru neko ga je upitao koja mu je krsna  Slava, a Aleksa je odgovorio da je to Sveti Andrija “Mečkodavac”. Prisutne kolege su ga odmah prozvale Aleksa Mečka, i taj se nadimak preneo na skoro sve poromke iz familije Antić.

Mita je automobil kupio u Beogradu od Alekse Aleksića, koji je, po povratku iz pečalbe iz Detroita, zastupao američku kompaniju "Ford". Auto "Ford" Model T iz 1924.godine imao je pokretan krov koji je u letnjem periodu skidan, ali su skidane i stranice. Taj model nije imao poseban menjač za promenu brzine, već pedale pomoću kojih su se brzine menjale, a postojale su samo prva i druga brzina! Prvi model "Forda" sa menjačem brzina izašao je tek 1932.godine. Za putnike je imao jedno sedište napred do vozača, a još dva sedišta su bila pozadi. Taj auto Mita je platio 24 hiljade dinara!

Mitin auto „Ford“ Model T iz 1924.godine

 

Po nagovoru prodavca, Dimitrije Antić je u Smederevo, u svoju kuću, doveo i profesionalnog vozača, Tešimira Lozića da ga obuči. Obuka je trajala mesec dana, a kad je Mita postao spreman, morao je da ide u Novi Sad, u sedište tadašnje Banovine, na polaganje vozačkog ispita. Za obučavanje za vozača on je Tešimiru Loziću platio tri hiljade dinara, a onda  je pred komisijom od tri člana uspešno polozio ispit za šofera - kako se to tada zvalo. Koliko je to puno para, može se videti iz toga što su se za taj novac mogla kupiti tri fijakera, kojih je u Smederevu, kada je stigao prvi taksi, bilo 18. Inače, vozački ispit se lako polagao, jer su pravila bila jednostavna: jedan pisak trube - idemo pravo ; dva - skrećemo desno ; tri - skrećemo levo.

Deda Mita i unuk Dragan 1948.godine sa putnicima, tada je imao auto „Opel Adam“ iz 1935.godine

 

Prva taksi stanica 

Ona je kao takva ptvi put ustanovljena i nalazila se preko puta Crkve Svetog Đorđa, odnosno ispred zgrade Okružnog Načelstva (danas zgrada Opštinskog suda), koja je sagrađena 1888. godine. U većem broju prostorija bila je smeštena politička uprava, građevinska i carinska nadleštva, državna štedionica, sreski sud, zatvor, žandarmerija itd.

Okružno Načelstvo i Sud iz 20-ih godina XX veka 

Na toj stanici prvi taksista bio je Dimitrije Antić Mita Mečka, i na njoj je radio sve do 1941. godine. Miti su se kasnije pridružili i drugi taksisti, tako da ih je u jednom periodu bilo čak 28, ali svi oni nisu radili u isto vreme. Bilo je i slučajeva da neki imućniji ljudi kupe auto i angažuju pofesionalca - šofera  da im površi poslove, a da višak vremena posveti vršenju usluga građanima. Nedugo potom taksisti su brojem nadjačali fijakeriste. 


Kultne zgrade : Gimnazije i Zadužbina 1926.god.   

Kad je Mita razvio posao i zaradio nešto više para, odlučio je da kupi još jednog „Forda“ i da kod sebe zaposli Marka Erčića, pridošlog iz Šapca. Posle toga Erčić je kupio auto, osamostalio se i sam radio kao taksista. Kasnije je kola kupio dr Paja Radojković, koji je za šofera uzeo Aleksandra Mitrovića. Nadalje, taksije su imali još i Kosta Tasić, pa opančar Đura Jokić, kome je šofer bio Boža Stepić, te trgovci Ivan Pavlović, Petar J. Petrović i Vesa zvani Šnajder. Najskuplji auto u varoši, moćni "Dodž", vozio je, kratko, do samoubistva 1932.god., Vojislav Vlatković, delegat za prijem vagona u "Sartidu".


Drugo koleno taksista Antića - Miodrag, zvani  Bata Mečka

Prvom taksiti u Smederevu, Dimitriju Antiću, sredinom 1937.godine priključio se sin Miodrag (1915.-1983.god.), koji je pored svog nadimka Bata poneo i porodični: Mečka. Elem, Miodrag Antić, alijas Bata Mečka je od svoje rane mladosti počeo je da se bavi taksiranjem putnika po Smederevu, okolini, ali i dalje do okolnih gradova.

Bata je još kao dečak, gotovo svakodnevno sa ocem Mitom, bivao na taksi stanici. Tu je on bio na usluzi njegovim kolegama, kupovao im je burek, cigarete i posmatrao šta i kako rade. Praktično, učio je zanat na licu mesta. Jednog prolećnog dana 1931.godine u Smederevo su došla 3 člana komisije iz Dunavske Banovine u Novom Sadu, pa je Bata sa nešto više od 15 godina, položio ispit za šofera. Tada nije bilo zebri, saobraćajnih linija, ali ni nekih velikih gužvi na putevima. Iako je bio jako mlad, onako bucmast i stamen, sa kačketom na glavi odavao je sigurnost, te je mogao pouzdano da otpočne šofersku karijeru na četiri točka.
 
Godine 1936. Bata je otišao na služenje vojnog roka u Tivat, a kad se vratio kući 1937.godjne, otac Mita je auto „Ford“ preveo na njegovo ime, čime su se stvorili uslovi da on samostalno taksira. Taksi je vozio najviše po Smederevu i po oklini, do vinograda, ili do bolnice. Na duže puteve se išlo teško, ali kad je trebalo putovao je do Beograda, pa i dalje.

Batin auto “Fiat“ 1100 iz 1940.god.

Do Beograda se stizalo za dva sata, ako je suvo vreme, ali kad ovlada blato - nije se stizalo ! Na uzbrdicama auto su vukla volovska kola, koja su morala da se plate, a to je bilo karakterisično na uzbrdici kod Grocke. Tarife za vožnju nije bilo, već se plaćanje vršilo po pogodbi.
Godine 1940. Mita i Bata kupili su novi auto u Beogradu, u Karađorđevoj ulici, kod firme „Braća Nišimbeni“. To je bio moderan italijanski automobil Fiat 1100, koji je koštao 54 hiljade dinara.

„Ford“ na taksi stanici kod Opštine 1937.god.                

Pred rat 1941. godine Bata je dobio vojni poziv da auto odveze i preda vojnoj komandi u Nišu. Iako je bilo teško nabaviti benzin  (bilo je na bonove) on se nekako snašao, pa je odvezao auto i vratio se kući. Odmah zatim su ga mobilisali i poslali u Rogatnicu u Bosni. Pošto auto Fiat 1100 nije bilo isplaćen, javio se prodavac i zatražio povraćaj duga, pa kako je Mita za njega dao menicu, morao je da ga isplati, iako auto više nije imao. Na taj surov način Mita i Bata završili su svoj posao taksi šofera u Smederevu.
 

Taksi stanica kod Granda 1940.god.                                                                      


Nakon Oslobođenja Bata se zaposlio u Železari, u kojoj je radio kao vozač autobusa do 1958. godine, kada je dovozio i odvozio njene radnike, da bi nakon toga nastavio sa  šoferskiom poslom u preduzeću „Zadrugar“ za otkup i prodaju voća. U tom preduzeću Bata je vozio kamion marke „Mercedes“ sve do 1963.godine. Inače, ovo preduzeće i garaža nalazili su se na prostoru iza zgrade Pante Dasukidisa - starog smederevskog pekara, a ulazilo se iz ulice Miloša Velikog. Inače, Bata je imao četiri sina.

Ovde je vredno pomena i činjenica da je u zgradi Pante Dasukidisa br.14, sa savojom porodicom živeo jako poznati lekar, dr Božidar Milosavljević Čampar. Ovo Čampar mu nije nadimak, već sastavni deo prezimena. Dolaskom iz Šapca u Smederevo 1946. godine, on je postao načelnik hirurškog odelenja, a u ovoj zgradi imo je i privatnu ordinaciju do 1958. godine, u kojoj je lečio gotovo sve stanovnike  kraja oko „česmice“ (pumpa „žive“vode) kod zgrade doma JNA, odn. predratnog hotela „Avala“.

 

Treće koleno taksista Antića - Mladen, zvani Lala Meče

Mladen Antić, zvani Lala Meče, rođen je 1943. godine u Smederevu, kao treće dete (treći sin) Miodraga i Jerine Antić. On se najpre zaposlio i radio jedno vreme u Železarinoj valjaonici lima, da bi ubrzo doneo odluku 1968. godine da nastavi slavnu i veliku tradiciju taksi vozača svojih, dede Dimirija i oca Miodraga Antića. Praktično, Mladen je treće koleno Antića, koji se otisnuo u samostalni posao, odnosno da radi kao taksista. Od ranog detinjstva, kao i većina dece dobio je nadimak – Lala, a da bi ga razlikovali od njegovih, dede Mite Mečke i oca Bate Mečke, njemu su uz prvi nadimak Lala dodali i deminutiv - Meče.

Lala Meče i auto „Moskvič“ 412 iz 1968.god.

Lala je posao taksiste započeo tako što je, od nekih ušteđenih para i od para koje mu je posudio najmađi brat Milan, kupio svoj prvi automobil Moskvič 412. Možda to i nije bilo neko povoljno vreme za taksiranje, jer je tada došlo do većeg zapošljavanja, povećanja zarada, osetnog poboljšanja životnog standarda i do povoljnih kredita, pa su mnogi građani imali mogućnost da kupe auto i da se voze, te su se taksi vozila relativno manje koristila. Setimo se samo Fiata 750 (Fića), Fiata 1300 i Fiata 1100 i dr., a počelo se i sa uvozom novih i polovnih automobila iz inostranstva.

Međutim, još u prvoj polovini 70-tih godina došlo je do velike ekspanzije investicija u Smederevu ; grade se nove fabrike, rekonstruišu se i proširuju postojeće, izgrađuje se grad i infrastruktura u njemu, povećavaju se i proširuju poljoprivredne mogućnosti, što sve stvara potebu za većim prevozom putnika po gradu, po okolini, ali i do drugih gradova Srbije. To je sad vreme kada taksisti imaju puno posla, kada i oni kupuju dobre automobile, kada oni poštuju mušterije – putnike, i kada i ovi njih uvažavaju. 

Taksi stanica kod Opštinskog Suda70-tih godina

Lala Meče je tada imao puno posla, em što je uredan i kulturan čovek, em što je smederevac, em što je nastavio tradiciju starih taksi vozača, svojih dede Mite Mečke i oca Bate Mečke. Kako su trendovi i posao nalagali, i Lala je u tom periodu menjao automobile, pa je posle Moskviča, ponosno vozio Vartburga i Ladu.

U kriznim 90-tim godinama, došlo je do ratova i do raspada SFRJ, a UN su nam uvele Sankcije, pa su mnoga preduzeća izgubila posao zbog gubitka tržišta. Sledstveno tome došlo je do propadanja i zatvaranja mnogih preduzeća, do „prinudnih odmora“ i „plaćenih odsustva“ i do odpuštanja velikog broja radnika. Od dobijenih otpremnina, i/ili uz nepovoljne kredita, mnogi ljudi odlučili su da kupe automobile i da postanu taksi vozači, kako bi obezbedili nekakvu egzistenciju. I tako je tada, a naročito u 2000-tim godinama, u Smederevu bilo puno taksi vozača, pa je došlo do nelojalne konkurencije i do neregistrovanih (divljih) taksista.

Zbog gore navedenih i sličnih problema Lala taksista, ili Lala Meče, nevoljno je doneo neopozivu odluku da prekine sa taksiranjem i da se penzioniše. Mladen, četvrto koleno Antića u Smederevu, početkom meseca jula 2004. godine poslednji put je uparkirao svoj taksi u garažu, tužno je s’njega skinuo oznaku, i tako završio 80 godina dugu porodičnu tradiciju.

Kuriozitet je da su sva trojica taksista Antića: Mita, Bata i Lala imala od 1924. do 2004.godine gotovo istu taksi stanicu: kod Okružnog Načelstva, kod Sreskog Načelstva, i na kraju, kod Okružnog Suda.

Nikola Tasić Cale  

 

 

 

 

Izvor: SDCafe

Komentari

Missing
M
12.12.2016.
Hvala za divan clanak i za podsecanje na bezbrizan, lep i miran zivot u Smederevu 70. i 80. godina. Secam se taxi stanice kod Suda.Taksisti fini i kulturni ljudi koji su postovali musterije, otvarali im vrata, stavljali prtljag u prtljaznik... Ostaju nam samo clanci ovog tipa da nas vrate u ta bezbrizna vremena i da Smederevce vredne postovanja i pomena sacuvaju od zaborava.
Plusic 2 Minusic 0
Missing
Dragan Pajić
26.03.2016.
Fantastično.
Plusic 7 Minusic 0
Missing
STARIJI G IZ JM ILI CM
12.03.2016.
CALE TEKST JE ODLICAN I NASTAVI TAKO I DALJE DA PISES O STAROM SMEDEREVU I STARIM POZNATIM I MANJE POZNATIM SMEDEREVCIMA JER MI STARIJI SMEDEREVCI ZIVIMO OD LEPIH USPOMENAJEDNOG PO BROJU STANOVNIKA MANJEG GRADA NEGO DANAS ALI MNOGO MIRNIJEG I LEPSEG ZA ZIVOT CUVENA STRAFTA U ULICI KRALJA PETRA CUVENO KUPALISTE NA ADI A TEK CUVENA LETNJA BASTA HOTELA GRAND ILI HOTELA SMEDEREVO U SINDIKALNOM TO MLADJE GENERACIJE NEMAJU NITI CE IMATI STETA ZA NJIH ALI SVAKO VREME NOSI SVOJE BREME
Plusic 38 Minusic 0
Missing
b
11.03.2016.
Bravo !!1Samo tako nastavite.Drago mi je da mogu da vidim slike Smedereva iz mog detinjstva kad sam bila bezbrižno klinče
Plusic 30 Minusic 2
Missing
saallee
10.03.2016.
A sta drugo da ocekujemo od izvornog Smederevca? - predivna prica koja mi lici na sliku iz albuma o ovom gradu...
Plusic 49 Minusic 3
Dodaj komentar
46cbe01bced65277f86eaf90dc97fa88
Naše priče
09.03.2017.
Dragoljub Manić Dragan još u ranoj mladosti iskazivao je jake i pozitivne karakterne osobne.Već tada je pokazao liderske, mobilzatorske i organizatorske sposobnosti. Zbog toga je potrebno da se...
Dc7ec41eb9c37e2288e76f9f3c692d03
Naše priče
13.02.2017.
Selimir Jovanović Sele rođen je1926. godine u Krnjevu, gde je učio i završio Osnovnu školu, koja je u to vreme imala samo 4 razreda, a Gimnaziju, koja je tada trajala 8 godina, učio je i...
C1520fc121e91076a50e5f5e812ddd02
Naše priče
16.01.2017.
Dobrivoje Marković Doba, dipl. mašinski inženjer, prvi je smederevac koji je uspeo da bude jedan od prvih direktora smederevske Železare, odn. Metalurškog Kombinata Smederevo, kako se ta...
C9556b3936c2f378b8616d9e79de45ce
Naše priče
20.12.2016.
U čast dolazeće najveće srpske slave, Svetog Nikole, zaštitnika mornara i ribara, a u godini kada stara Smederevska legenda, ribar (alas) Dragoslav Tasić Draga Calion, ili Doktor Cale, kako su ...
B631d4c47abfeba13e3f112440767eca
Naše priče
22.11.2016.
Mali grad, dvor despota Đurđa i Proklete Jerine, arheološki je istražen, ali šta se krije ispod 11 hektara Velikog grada, poslednje prestonica Srbije Srednjeg veka, niko ne zna.  ...
Fotografija nedelje - sponzor Gajba caffee
21a47b0f8bbaf62cd5064fdbbb51ca37
Poslao: Ljubiša Ljuba Aranđelović Pošalji fotografiju
Anketa
Da li ste zaposleni?
Da, za stalno.
Da, privremeno.
Nisam, tražim posao.
Nisam, ne tražim posao.
Sve ankete
Ukupno odgovora: 690
Dešavanja
Video dana
Oglasi
Soho 125x300